ספינת הדגל מחפשת קברניט

אפי ארזי, ממייסדי תעשיית ההיי-טק הישראלית, הפך במרוצת השנים לסמל שמזהה את ישראל עם הענף – עוד הרבה לפני שדיברו על אקזיטים ורכב צמוד ● כל זאת תוך שהוא מקפיד על הזהות הישראלית של החברה המצליחה שהקים, סאיטקס, ששמרה במשך שנים רבות על הכינוי ספינת הדגל של ההיי-טק הישראלי ● פרידה מהמהפכן ששינה את העולם כולו

היה משהו יותר מסמלי בכך שאפי ארזי ז"ל הלך לעולמו בערב יום הזיכרון, יממה לפני יום העצמאות ה-65 של מדינת ישראל. ביום זה נוהגים לחשוב על הסמלים אשר מייצגים את הישראליות, המדינה ותושביה. ההיי-טק הוא ללא ספק אחד מסמלי המדינה – ואפי ארזי היה מהראשונים שיצקו למושג זה תוכן ממשי.

סאיטקס (Scitex), שהוקמה על ידי ארזי בראשית שנות השמונים, הפכה עם הזמן לסמל שמזהה את ישראל עם מדינת ההיי-טק. זה היה הרבה לפני שדיברו פה על אקזיטים ועל ועל אופציות, ג'קוזי ורכב צמוד. דברים שלימים הפכו להיות סמלי הסטטוס של דור ה-Y, שהלך ללמוד ולעבוד בהיי-טק. סאיטקס היתה ועודנה ספינת הדגל של הענף. שם נולדו היזמים הצעירים החדשים, שהצליחו להידבק במורשת של ארזי. ממנה ירדו אל חוף מבטחים מאות מנהלים, שלימים היוו את השדרה הניהולית של ענף ההיי-טק.

סאיטקס החלה את המהפכה הדיגיטלית בדפוס הדיגיטלי, מבלי שידעה אפילו לאן זה יוביל. בדיעבד היא הקדימה את זמנה. היא הגשימה חלומות של בעלי בתי דפוס ומכוני קדם-דפוס, שראו את הקדמה בעיניים והבינו שאפשר לעבוד פחות קשה ולקבל הרבה יותר. הם הבינו שהעולם הולך לשם. אבל סאיטקס לא הצליחה להביא להם את הלקוחות הסופיים, צרכני הדפוס והגרפיקה, שבסך הכל רצו את החוברת הכי יפה עם אינסוף צבעים ובמחיר הנמוך ביותר. אז, באותם ימים, לסאיטקס לא היתה תשובה לכך.

בדיעבד יגידו לך ותיקי הענף, כי הפיתוחים של סאיטקס היו התשתיות שעליו נשען כיום ענף הדפוס הדיגיטלי. באופן מעשי סאיטקס נפלה בגלל נסיבות כלכליות בשוק הישראלי והעולמי – עצירת האשראי, למשל, ועוד סיבות נוספות.  אך גם אחרי נפילתה, המשיכה סאיטקס (וממשיכה עד היום) לשמור על התואר של ספינת הדגל של ההיי-טק הישראלי.

ארזי הקפיד כל השנים לשמור על הזהות הישראלית של החברה. זאת, למרות שבכלל הייתה רשומה בבלגיה בשל שיקולי מס של בעלי המניות. על כך "חטף" ארזי מאמר ביקורתי במיוחד, פרי עטו המושחזת של אורי אבנרי, עורך העולם הזה. העיתונאי החד זעם על כך שבתערוכת דפוס בינלאומית הופיע סאיטקס הישראלית תחת דגל זר. זו רק דוגמה אחת שמראה עד כמה ארזי היה חלק בלתי נפרד מתעשיית ההיי-טק בישראל.

במשך הקריירה ארוכת השנים שלו בילה ארזי שנים לא מעטות בחו"ל, ניהל והשקיע ביזמויות שונות – אבל הלב נשאר פה בישראל. למרות שמעולם לא ניסה לקשור לעצמו כתרים של מנטור או אבי התעשייה – כפי שרבים כינו אותו בימים האחרונים, הוא הצליח להדביק ברוחו יזמים ומנהלים רבים שהובילו את הענף.

ספינת הדגל של ההיי-טק כבר מזמן לא שטה, ויש אומרים שהיא הפכה לקטר שמוביל קרונות עמוסים הנושאים על פסי הכלכלה הישראלית. עד לפני שנה הקטר הזה היה אחראי למחצית מהייצוא הישראלי, עד שגם הוא התחיל לגלות סימני עייפות מדאיגים. לא בגלל שנעלמו היזמים מהארץ, אלא מפני שמי שמופקד על הכלכלה במדינה לא עושה מספיק כדי להשקיע בתעשיה הזו.

חבריו הרבים של ארזי, עמיתיו ועובדיו לשעבר, יחד עם הממשלה והמוסדות הרשמיים של הענף, צריכים עתה לשמר את החזון ובעיקר את רוח החדשנות – נשמת אפו של מהפכן מתחיל ששינה את פני כל העולם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים