קום התנערה עם חלכה

יונתן קורפל מצר פעם נוספת על דלות המסחר האלקטרוני בארצנו

OCED, ארגון המדינות המפותחות, פרסם באחרונה את הדו"ח השנתי שלו, הנושא את הכותרת "תצפית כלכלת האינטרנט 2012". מאות העמודים נועדו להציג ולנתח את מידת האימוץ של הרשת העולמית והשימוש בה. הרפלקס הפטריוטי המותנה, גרר אותי לבחון את מיקומנו בקרב האומות המתקדמות. האכזבה מיהרה להגיע: גודש של נתונים שמובילים אותך ישירות לתסכול, כדי רגש נחיתות.

בחלק ניכר מהבדיקות והמדדים, אנחנו נמצאים בחבורת התחתית, זאת בניגוד להרגשה הגבוהה עמה מסתובבים אזרחינו. זה מתחיל במבחן היקף הנגישות לרשת מהבתים, ממשיך בשיעור התושבים שמשתמשים באינטרנט לפי חתך גילים ומסתיים במספר בתי הספר עם חיבור אינטרנטי. עם תשתית כה לוקה בחסר, אין פלא כי התוצאות הנלוות אינן מרנינות בלשון המעטה. רק כ-60% מהעסקים בארץ ציון הם בעלי אתרי אינטרנט. רק 20% מהאנשים כאן הזמינו מוצרים או שירותים באמצעות האינטרנט. באינדיקטורים הללו אנחנו משתייכים לקבוצת מדינות הזנב, הרחק מראש הטבלה.

יש כבר מערערים מקומיים על דיוק הממצאים. זאת, לאור העובדה שהנתונים שסיפקה ישראל מפגרים בדרך כלל עד שנתיים לעומת רוב המדינות האחרות (בעיה בפני עצמה). אולם, גם אם הפער קטן במציאות במעט, התמונה הכללית עדיין גרועה וטעונת שיפור רב. כבר הסברנו כאן בטור, עד כמה קשורה רמת המסחר האלקטרוני ברווחת התושבים ואפילו ברמה הכלכלית של המדינה. התמונה ממשיכה להיות עגמומית.

דוגמה לרדידות המסחר המקוון בארצנו, מצאתי בעקיפין בשערורייה לרגע שהכתה השבוע גלים. משרד עורכי הדין וילמן ושות', המתמחה בדיני משפחה, מציע בעצם הימים האלה קופון הנחה לשלושה משירותיו באתר גרופון (Groupon). פגישת יעוץ בת שעתיים מוצעת בהנחה של 56%, עריכת צוואה ב-63% מתחת למחירון ועריכת הסכם ממון בחסכון של כשליש מהמחיר הנקוב. פרצה שערורייה, בעיקר מכיוון הדוברים בשם האתיקה המקצועית. אינני נכנס כלל לסוגיה זו. אותי הדהימה העובדה שאחרי כמה יממות, כבר קרוב לסיום המבצע ולאחר חשיפה רבה, רכשו את השירות הזול עד אתמול (ד') שישה לקוחות בלבד.

המנון סוציאליסטי ידוע פותח בקריאה: קום התנערה עם חלכה (אביון). בפרפראזה, אני מבקש: קום התנערה עם חלכה, שפר ובהקדם את רמת הסחר האלקטרוני. למען טובת הכלל והפרט עלינו לטפל בנושא במהירות, החלטיות ובעיקר ברצינות. אולם ראשית לכל עלינו האזרחים, כמו גם על ממשלתנו, להכיר בעובדה, כי מצבנו בתחום זה רחוק מלזהור. להבין כי יש כאן בעיה שצריך וניתן לפתור. העובדה שאנחנו כאן חוזרים ומציפים הנושא, יותר מפעם אחת, נובעת מהתקווה שאולי מישהו בכל זאת יתעורר.

תגובות

(9)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. סוזאנה

    8 שלום, בקיצור אנחנו לא מעצמת טכנולוגיה אנחנו זנב לשועלים

  2. סוזי

    לעניות דעתי הבעיה נעוצה בכך שהטכנולוגיה והידע המופקים במדינת ישראל אינם מסונכרנים עם התרבות שנשארת שנים מאחור. רעיונות מבריקים ואופציות חדשות הנוצרות במוחות ישראליים נמכרים בחו"ל ואינם מיושמים בארץ מכיוון שהחינוך, וכך גם התרבות, לא מכווינים להתאמה להתפתחות זו. פעמים רבות שמעתי על אנשים שעדיין מפחדים לקנות בכרטיסי אשראי באינטרנט גם באמצעות שירותים כמו PayPal וגם דרך אתרים בטוחים כמו Amazon וכו'. דעות מיושנות אלה מקבילות לדור ישן יותר שעדיין מאמין כי אין לבטוח בבנקים ושומר את הונו מתחת למיטה.

  3. דבש

    אנחנו כעם בהחלט זקוקים לכל מני ניעורים...

  4. דור

    האמונה הנכונה בכלכלה היא לא להתערב בהצע ובביקוש מה שהשוק רוצה כך יהיה ולא פרשנויות

  5. עמיר

    חלכה!!!! כל הכבוד לעברית הגבוהה. לא שגרתי כיום.

  6. א.ב. באינטרנט

    כמו קורפל שכבר כתב את זה לא פעם. ההתיהרות העצמית שישראל היא מעצמת אינטרנט מוגזמת לגמרי. יש לנו חברות הייטק חשובות אבל כאומה אנחנו התחתית לגמרי.

  7. עמית

    ל-2, הבעיה היא גם הצרכנים שלא מבינים שעליהם לדרוש שירות טוב יותר ומחירים יותר זולים וגם בעסקים שמעוניינים שתהיה פחות תחרות

  8. קיטי

    הבעיה היא לא בצרכנים אלא בחנויות אינטרנטיות מקומיות שאינן מספקות שירות אמין ומרתיעות את הצרכן משימוש במדיה

אירועים קרובים