תורת הדרך: על ארגונים אוטונומיים מבוזרים ותפקידם בעידן ה-Web 3.0

לפי תומכי עידן Web 3.0, האינטרנט רווי בגורמים הפוגעים בפרטיות הגולשים, תוך עשיית רווח על חשבונם ● בעייתיות זו נובעת מאינטרסים של חברות מסחריות, ממשלות ועוד גורמי כוח ● איזה פתרון מוצע למצב?

12/07/2023 12:58
אמיר עוז, מומחה בהקמת מערכות לאשראי חוץ בנקאי.

"הכחד את החכמים, נטוש את היודעים וייטב לעם פי מאה… הכחד את המלומדים – ולא תהיה עוד דאגה" – מתוך ספר הדאו* מאת לאו דזה, 400 לפנה"ס

בחודשים האחרונים סקרתי את עידן Web 3.0, שיש הטוענים שעל סיפו אנו נמצאים. לפי תומכי הרעיון, עידן Web 3.0 יתאפיין בניתוק מהגורמים שמתווכים את הטכנולוגיה לגולשים ומרוויחים מהם: חברות הטק הגדולות, הבנקים, ממשלות ועוד. לתפישתם, בזכות טכנולוגיות כמו בלוקצ'יין ומטבעות קריפטוגרפיים, הרשת תהפך למבוזרת ומנותקת מהכוחות שמנהלים את חיינו כיום, והגולשים ייהנו מפרטיות וחיסכון.

החזון של עידן Web 3.0 קורץ למאות מיליוני אנשים שרוצים אינטרנט שבו לא עוקבים אחר כל צעד שלהם, יותר זול, פחות מפוקח ויותר קהילתי. DAO, כארגון או פרוטוקול טכנולוגי, הוא אחד הפתרונות להגשמת חזון זה. 

אחד הגורמים המסקרנים שצפויים לאפשר מציאות שכזו הם ארגונים אוטונומיים מבוזרים – או באנגלית DAO (ר"ת Decentralized Autonomous Organization). מהו ה-DAO? כיצד הוא עשוי להגשים את האידיליה של עידן Web 3.0? וכיצד הוא מתקשר לפילוסופיה סינית בעלת אותו שם, שנוסדה לפני יותר מ-2,500 שנים? 

חזון שהוא המפה וגם הדרך: מהו ה-DAO? 

"הדרך מולידה את האחד, האחד – את השניים, השניים – את השלושה, השלושה – את ריבוא הדברים" – מתוך ספר הדאו

כדי להתחיל להבין את ה-DAO המודרני, נבחן תחילה את פילוסופיית ה-Dao העתיקה. אישית, נפעמתי מהדמיון בין השתיים. ה-Dao מכונה 'תורת הדרך'. מדובר באלמנט לא מוחשי שקיים בהכל והכל קיים בו. הוא התגלמות כל אשר קיים, סביבנו ובתוכנו. הוא זה שגורם לדברים להתרחש. הוא המפה שמראה את הדרך, והוא הדרך עצמה. 

נחזור לימינו. החזון של עידן Web 3.0 קורץ למאות מיליוני אנשים שרוצים אינטרנט שבו לא עוקבים אחר כל צעד שלהם, יותר זול, פחות מפוקח ויותר קהילתי. DAO, כארגון או פרוטוקול טכנולוגי, הוא אחד הפתרונות להגשמת חזון זה. 

דמיינו ארגון או סביבה סגורה, שהכוח המנהל והמוציא לפועל שלה הוא ממש כמו ה-Dao הסיני: נוכח-לא-נוכח, קיים ופעיל, אבל לא מורגש. לאותו ארגון אין מנכ"ל או מנהלים שמקבלים החלטות נגועות באינטרסים. במקומם יש ממשלה וירטואלית שמורכבת מחברי הארגון ולכל אחד קול שתואם את מידת השקעתו בארגון. במקום גוף שמוציא לפועל החלטות בצורה טובה יותר או פחות, ישנה מערכת אוטומטית שמבצעת בדיוק את הנחיות הגוף הדמוקרטי שיצר אותה. וכך, אותו ארגון או סביבה שולטים בעצמם ולא חייבים דין וחשבון לאף אדם או רגולטור. הם פועלים לפי הטבע הקולקטיבי שלהם, במקסימום חופש ומינימום התערבות חיצונית. 

DAO הוא הפרוטוקול שמאפשר זאת. מדובר במקבץ חוזים חכמים על רשת הבלוקצ'יין – תוכנות שמבצעות אוטומטית פעולות, בהתאם לתרחיש מוגדר מראש. כל אחד מהחוזים עשוי להתייחס לאספקט אחר של ניהול הארגון. החל מאישור העברת את'ריום מגולש א' לגולש ב'; רישום בעלות על NFT; ואפילו פעולות יותר מורכבות, כמו הקצאת תקציבים למספר אפיקי השקעה, בהתאם להעדפות חברי הקהילה. או מכירה אוטומטית של מטבע קריפטו לאחר חציית שער מסויים, וחלוקת דיבידנדים לכל חבר קהילה ביחס לסכום ההשקעה שלו בארגון.

חוזים חכמים מאפשרים עולם של פעולות אוטומטיות, חפות מהתערבות וטעות אדם. וכאשר מקבץ חוזים כאלו עומדים בלב ארגון, לאחר שנכתבו כדי לבטא את רצון כלל הקהילה – הם מהווים הן את החזון הקולקטיבי והן את הזרוע המבצעת. ממש כמו ה-Dao העתיק – הם החזון, הם המפה והם הדרך.

ארגונים אוטונומיים מבוזרים. DAO - ר"ת Decentralized Autonomous Organization.

ארגונים אוטונומיים מבוזרים. DAO – ר"ת Decentralized Autonomous Organization. צילום: ShutterStock

לחיות את ה-DAO: דרך החוכמה

"החכם, לעולם אין לו לב. לב העם הוא ליבו, בעיניו" מתוך ספר הדאו

היכן נוכל למצוא את ה-DAO? הדוגמה השכיחה לשימוש ב-DAO היא בפלטפורמות DeFi. פלטפורמות אלו מהוות אקו-סיסטם כלכלי סגור ומבוזר, שבו חברי הקהילה סוחרים אחד עם השני, מלווים כספים ואפילו מספקים שירותים פיננסיים מתקדמים כמו ביטוח או משכנתה. בין פלטפורמות ה-DeFi הגדולות ניתן לציין את Uniswap או AAVE. לפי הערכות, אלו מנהלות 51 מיליארד דולר ומשרתות מיליוני גולשים. ה-DAO הוא ליבן של פלטפורמות DeFi. החוזים נערכים ומתעדכנים בהתאם להצבעות חברי הקהילה. בכך ה-DAO מהווה את ההתגלמות הרצון הקולקטיבי של חברי הקהילה וזרוע מבצעת אוטומטית.  

דוגמה שמדגימה את הפוטנציאל של ה-DAO לא רק לחסידי Web 3.0 היא פלטפורמת Wonderland. גם Wonderland היא אקוסיסטם פיננסי, אולם יותר נכון להגדיר אותה כקרן הון סיכון להשקעות במיזמי (אל תופתעו) קריפטו ובלוקצ'יין. לדוגמה: פלטפורמות הימורי ספורט Peer-to-Peer, פיתוח תשתיות בלוקצ'יין, NFT ועוד. למעשה Wonderland מאפשרת כל אדם פרטי להפוך למשקיע היי-טק, מעמד שעד לאחרונה היה אפשרי בעיקר לאנשי עסקים, משקיעים, בנקים ושאר הגורמים (פרטיים ועסקיים) שמעורבים בקרנות הון סיכון. 

פלטפורמת BitDAO מזכירה שמאחורי ה-DAO יש אידיאולוגיה. "המטרה שלנו היא להביא לאימוץ מאסיבי של טכנולוגיות מבוזרות מבוססות טוקנים", נכתב בפונט עצום בתחילת האתר שלהם. סקירת המיזמים שבהם הפלטפורמה משקיעה מעידה שהטון התקיף מגובה במעשים. כמו השקעה בפלטפורמת Game7, פלטפורמת גיימינג לעידן Web 3.0 שדואגת לשחקנים באמצעות שיתוף משאבים בקוד פתוח. או מיזם EduDAO שמקדם מיזמים ברוח ה-DAO ו-Web 3.0. חלק מהמיזמים שזכו בהאקתון האחרון של EduDao מעידים מה מעניין את ארגון האם BitDao: מרקטפלייס מבוזר למסחר בפרומפטים של AI, פרוטוקול ביטוח מבוזר, פלטפורמת אדמיניסטרציה מבוססת בלוקצ'יין ועוד. 

נכון לעכשיו, DAO הוא טכנולוגיה עם אוריינטציה פיננסית, אבל הפוטנציאל עצום. בעתיד הלא רחוק יתכן שנראה חברות מסחריות שהעובדים שלהן הם גם הבעלים וקובעי המדיניות. או יישובים ואפילו ממשלות שמעדכנים בחוזים חכמים את רצון חברי הקהילה ונהנים מביצוע אוטומטי נטול כשלים. בכך, ארגונים שכאלו מהווים חיבור נוסף ל-Dao העתיק מהמזרח, שקיים בכל והכל קיים בו, שהוא החזון, המפה וגם הדרך עצמה. 

הכותב עוסק בהקמת מערכות בתחום האשראי החוץ בנקאי

*טקסטים מתורגמים מספר הדאו (400 לפנה"ס): דן דאור ויואב אריאל, הוצאת חרגול.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מישקה

    אהבתי את הדוגמאות ואת הקשר לדאו הסיני ככה ייראו הארגונים העתידיים

  2. עובד במימון ישיר

    אמיר עוז הזה הוא מידאס, כל מה שהוא נוגע בו הופך לזהב. כיף גדול לקרוא את הכתבות שלו. הוא מסביר באופן ברור נושאים מורכבים

אירועים קרובים