אוטיסטים היי-טקיסטים – שונים, לא פחות

לרגל יום המודעות הבינלאומי לאוטיזם, מספקת הכותבת תובנות חשובות מניסיונה בנושא ההשתלבות של אוטיסטים בהיי-טק

אביטל ינובסקי, מומחית לגיוון בהיי-טק וטכנולוגיה.

היום (א') מצוין יום המודעות הבינלאומי לאוטיזם. זהו יום שבו אני חוגגת כל שנה את ההשתלבות של אוטיסטים בהיי-טק, ותמיד יש מה לחגוג. השנה אני חוגגת "בר מצווה" לליווי אנשים עם מוגבלויות בדרכם לקריירה בהיי-טק וטכנולוגיה, רבים מהם על הרצף האוטיסטי. יש לי פינה חמה בלב לאנשים המוכשרים שלא קל להם להשתלב בעולם ה"רגיל", ויחד עם זאת, עם תיווך מתאים – מצליחים מאוד בתעשייה.

איש ה-QA הכי טוב EVER שהעסקתי היה אביעד. הייתה לו יכולת יוצאת דופן לא לוותר ולמצוא באגים שאחרים בכלל לא הבחינו בהם. יש אנשים שליוויתי בתחילת דרכם, ומאז אני רק עוקבת בלינקדאין איך הם מתקדמים בקריירה – אחרי ההתחלה הם "כמו כולם" ולא צריכים שום עזרה. יש כאלה שסיימו לימודים ולא הצליחו להשתלב בעבודה הראשונה. החברות פעלו נכון והתאמצו לשלב, אבל האתגרים שהעובדים מתמודדים איתם לא אפשרו להם הגיע לתפוקה סבירה אחרי תקופת קליטה ארוכה מהרגיל. ויש כאלה שעובדים כבר שנים בחברה, מביאים ערך בתחומים מסוימים ומורכב לנהל אותם בתחומים אחרים. ליווי שלהם ושל המנהלים שלהם נמשך תקופות ארוכות, באינטנסיביות משתנה.

"גברים ונשים, שמאובחנים עם אוטיזם בתפקוד גבוה – כאלו שסיימו לימודים אקדמיים, שיכולים להשתלב בהיי-טק, הם מוכשרים ויחד עם זאת יכולים להיות מאוד מבלבלים"

מהניסיון הארוך מאוד שלי – המוטו שהכי חשוב לזכור הוא – "שונה, לא פחות"!

הם "כמעט" כמו כולם, אבל הם לא

גברים ונשים, שמאובחנים עם אוטיזם בתפקוד גבוה – כאלו שסיימו לימודים אקדמיים, שיכולים להשתלב בהיי-טק, הם מוכשרים ויחד עם זאת יכולים להיות מאוד מבלבלים. הם "כמעט" כמו כולם, אבל הם לא. כשהם מאוד מתאמצים להיות כמו כולם זה גובה מהם מחיר כבד. כשנבין את השונות ונזכור אותה, גם בימים שנדמה שהיא נעלמה, כולנו נצליח יותר – החברות והעובדים.

אז אחרי הרבה מאד שנים של ניסיון, אני יודעת שיש משמעות גדולה לכך שאוטיזם מכונה הרצף האוטיסטי. השונות בין האנשים מאוד גדולה. יחד עם זאת, בהכללה, אלו הדברים שכדאי להיות מודעים אליהם:

מגבלות תקשורת – קשה להם להבין את הסביבה וקשה לסביבה להבין אותם. הם חושבים אחרת ומפרשים דברים אחרת – לרוב באופן הרבה יותר פשוט ומילולי. עקיצות? התבדחויות? סאב-טקסט? מסרים עמומים? הרבה דרגות חופש להחלטות? כל אלו הם מקור לאי הבנות גדולות, והרבה פעמים מביאים לפגיעה גדולה באנשים. מסרים ברורים ומדויקים מסייעים מאוד להצליח. כשתתרגלו לצורת התקשורת הזו תתפלאו כמה זה מסייע לכולם – לכל האחרות והאחרים, הנוירוטיפיקלים.😊

רובם מתמודדים גם עם חרדות – התפקוד בעולם הרגיל שאינו מותאם אליהם מאוד לא פשוט עבורם. התחושה שרוב הזמן אני לא מבין עד הסוף אתכם ומה אתם ואתן מצפים ממני וכנראה לא מבינים אותי מייצרת, בצדק, חרדות. כמעסיקים אנחנו יכולים לסייע על ידי סביבת עבודה סבלנית, בהקפדה על מתן פידבקים ברורים והרבה מאוד חיזוקים – גם על דברים "מובנים מאליהם". מה שמובן מאליו לנו לא בהכרח מובן מאליו להם, ופידבקים מאיתנו מסייעים מאוד בהבנת המצב.

קושי בהתמודדות עם שינויים – כשכבר יש הבנה של המצב – הכל יותר קל. שינויים טורפים את כל הקלפים מחדש ומחייבים התמודדות משמעותית. התמודדות טובה יותר עם שינויים היא כשיש הכנה מראש, כשהם לא מפתיעים אותם.

מיקוד והבנה של פרטים וקושי בהבנת התמונה הגדולה. זה מקשה על הבנת הלמה – למה אנחנו עושים משהו, מה המטרה הגדולה – ולפעמים גורם לאיבוד הדרך. זה מקשה גם על פירוק משימות גדולות למשימות קטנות יותר. היו מודעים וסייעו להם בזה, זו השקעה לא גדולה שרווח ענק בצידה.

רגישויות יתר – לרעש, למגע, לאור. המרחב האישי שלהם מאוד חשוב. שיח פתוח ומודעות יכולים לסייע מאוד בהפחתת מקרים לא נעימים.

אוטיסטים אוהבים חברה? רובם כן. אבל הם צריכים את זה במינונים אחרים. רבים מהם יימנעו מאינטראקציות חברתיות כי הם משקיעים כל כך הרבה אנרגיה באינטראקציות המחויבות בסביבת העבודה, שהם מנסים להימנע מכל מה שהוא לא הכרחי ולנוח.

זקוקים ליותר הפוגות – ההתמודדות האינסופית גובה אנרגיה רבה. תהיו סלחניים לגבי פסקי זמן שהם לוקחים לעצמם בין משימות. הדבר ממש חיוני לפני או אחרי משימות שכוללות אינטראקציות רבות, כגון שיחה עם מנהלים ועובדים אחרים, פגישות צוות, פגישות רבות משתתפים, כשהיה קושי גדול בתקשורת עם מישהו והם התאמצו להסביר את עצמם. הם צריכים "להטעין את הסוללות". 😊

אז כן, גם השנה, אנשים מוכשרים עם אוטיזם נקלטו להיי-טק והתחילו קריירה בתחום, שמרו על מקומות העבודה שלהם והתקדמו. זו תמיד סיבה גדולה לחגיגה ולאופטימיות. אני מאמינה שהמאמצים לגוון את התעשייה בכלל ולהעסיק עובדים אוטיסטים בפרט יימשכו. זה עדיין לא פשוט אבל זה נהיה יותר ויותר מובן מאליו ככל שיותר חברות מתנסות בזה, עם כל הצלחה.
תודה לכל מי שמקדם את הנושא, למי ששם לב לעובדים האוטיסטים שלו, שיצר להם סביבת עבודה כמה שיותר יציבה והקפיד גם על אינטראקציות שיקטינו את הבדידות. ולכל מי שממשיך לכלול העסקה של אוטיסטים ושל עובדים עם מוגבלויות בכלל בעשייה שלו. זה חשוב עסקית וחברתית.

 

הכותבת היא היי-טקיסטית במיל', מומחית לגיוון בהיי-טק וטכנולוגיה ובעלת חברה העוסקת בייעוץ לחברות וארגונים בתחום ובליווי אנשים מוכשרים עם אתגרים, חסמים, מגבלות ומוגבלויות בהשתלבות בעבודה מקצועית בהייטק וטכנולוגיה. 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים