האם הצוות החדש אמנם יביא למיגור ההסתה לטרור ברשתות החברתיות?

הצוות בראשותו של בן גביר יתמודד עם אתגר גדול וקשה, אך חשוב מאוד ● לאור ניסיון העבר, ממש לא בטוח שהוא יצליח, מה גם שזה תלוי בשיתוף פעולה מצד הרשתות החברתיות

האם זה יהיה צוות שיביא לצמצום למינימום של ההסתה לטרור בסושיאל מדיה?

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, החליט היום (א') על הקמת צוות שיילחם בהסתה לטרור ברשתות החברתיות, שבראשו יעמוד השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר. לא פורסם מי יהיו חברי הצוות, אולם נתניהו ציין כי הם יהיו יועצים מתחומי האכיפה, המשפט והמודיעין, שיגיעו מגופי הביטחון השונים. הצוות יכלול שלושה צוותי משנה ויתכנס על בסיס שבועי.

מדובר בהחלטה מבורכת. בעצם, לא רק מבורכת, אלא גם מתבקשת: ההסתה נגד ישראל ואזרחיה ברשתות החברתיות מלבלבת, מעודדת את גל הפיגועים שאנחנו חווים בשבועות האחרונים ומלבה אותו. בלתי נסבל שהרשתות החברתיות מאפשרות ואף מהוות כר פורה להסתה לאלימות ולגזענות – בין כשהיא מופנית נגד ישראל ואזרחיה, ובכלל. המצב הזה לא יכול להימשך, הרשתות עצמן היו צריכות מזמן לתת על זה את הדין ברצינות ולבצע פעולות הרמטיות ככל הניתן, לא מה שהן מבצעות עכשיו (והן מבצעות, אבל ממש לא מספיק). וכשהן לא עושות זאת, תפקידה של הממשלה להתערב.

מתבקשות כאן כמה הערות: ראשית, מדובר בצוות ממשלתי, וכמו בכל צוות שכזה, מתעורר הספק האם ועד כמה הוא יניב פעולות אופרטיביות. האם ועד כמה הוא אמנם יביא לצמצום ההסתה לטרור ברשתות החברתיות. ראשית, כי מדובר בצוותים ממשלתיים, ואלה לא תמיד ידועים ביעילות ובאפקטיביות שלהם, אם כי יש גם מקרים הפוכים. שנית, זה תחום כל כך רחב, קשה לאכיפה גם לגופים מיומנים כמו כוחות הביטחון וגופי המודיעין של ישראל, ויש כאן גם תחום אפור ולא ברור: מה זאת בדיוק הסתה לטרור? האם רק קריאה מפורשת ללכת ולפגוע, שאז ברור שכן, או גם אמירות בלתי ישירות?

צריך לאחל לצוות החדש הצלחה, שכן אם הוא ימנע הסתה לטרור, וכך ימנע עידוד פיגועים ורצח אזרחים ישראלים – דיינו

שאלה נוספת שעולה כאן היא: האם צוות בין גופי שכזה אמנם ייעל את הטיפול של המדינה בהסתה ברשתות החברתיות? כי העבודה שלה עד עכשיו בתחום הזה הניבה תוצאות לא משהו, בלשון המעטה. אמנם, נעשו לא מעט פעולות כאלה, בעיקר תוך שיג ושיח עם טיקטוק, פייסבוק, טוויטר ושאר הרשתות, אבל זה ממש לא מיגר את ההסתה לטרור בהן. מה גם שאף כיום יש שיתוף פעולה בין גופי השלטון הרלוונטיים השונים, גם אם הוא לא נעשה במסגרת צוות. מאחר שמדובר בצוות שיתכנס מדי שבוע, בהחלט ייתכן שהוא יניב תוצאות יותר טובות, אולם לא ברור האם אלה יהיו התוצאות המקסימליות, שהן הכרחיות.

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר.

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר. צילום: דוד דנברג, מתוך ויקיפדיה

מה עם אנשי דיגיטל?

עוד הערה חשובה: נתניהו ציין, כאמור, שבצוות יהיו חברים יועצים בתחומי האכיפה, המשפט והמודיעין, אבל לא צוינו אנשי דיגיטל ורשתות חברתיות – ומתבקש שבצוות כזה יהיו אנשים מתחומים אלה. מי שעוסק בהסתה לטרור ברשתות החברתיות צריך להכיר אותן על בוריין, לדעת כל פסיק וכל תג בפעילות שלהן ולהיות ער כל הזמן, 24 שעות ביממה שבעה ימים בשבוע, למה שמתפרסם בהן.

עולות כאן גם שאלות שנוגעות לפרטיות – לא של המחבלים, מזה לא אכפת לי, אלא של אזרחים חפים מפשע, גם שם וגם כאן, אצלנו. זאת, כחלק מהשאלה הכללית של סמכויות הצוות הזה, שלא פורטו בינתיים. האם במסגרת ניטור הסתה לטרור של פלסטינים נגד ישראלים מנטרים גם ישראלים, בטעות או שלא? אני רוצה להאמין שגופי הביטחון מקפידים קלה כחמורה על החוק בנושא זה, ורצוי שיבחנו את עצמם כל הזמן – האם הם שומרים על הפרטיות של אזרחי ישראל, ושל חפים מפשע בכלל.

דווקא בן גביר?

עוד הערה: בראש הצוות למלחמה בהסתה לטרור יעמוד, כאמור, איתמר בן גביר. שזה אבסורד, מאחר שהאיש הורשע בתמיכה בארגון טרור. גם אם נניח לרגע את הסברה הלא בלתי הגיונית שאחד המניעים העיקריים בהקמת הצוות היא מתן עוד סמכויות לבן גביר והשתקת האיום שעלול להתגלע מצידו על הקואליציה, כחלק מהחריקות שיש בה בימים אלה, מינוי של מורשע בתמיכה בארגון טרור כראש צוות למלחמה בהסתה לטרור הוא לפחות דבר בעייתי. בן גביר הוא זה שצולם אוחז בסמל של המכונית של יצחק רבין ז"ל, ומאיים שכמו שהוא וחבריו הגיעו למכונית של ראש הממשלה – כך הם יכולים להגיע גם אליו. אמנם, הוא טוען שהוא השתנה מאז, והוא אמנם "לבש" אדרת מתונה יותר, אבל עדיין, המחשבה הזאת מעוררת תחושה לא נעימה.

והערה אחרונה: הצלחת הצוות הזה תלויה בשיתוף הפעולה של הרשתות עצמן. עליהן להבין שבכך שהן משאירות את הסרטונים האלה ולא עושות מאמצים מספיקים להוריד אותם, הן מסייעות להגברת אווירת ההסתה ועוזרות – גם אם בעקיפין ושלא במתכוון – לטרוריסטים לבצע את זממם. עליהן לשתף פעולה עם הצוות הזה, ללכת את האקסטרה מייל כדי להביא להצלחתו.

בכל מקרה, צריך לאחל לצוות החדש הצלחה, שכן אם הוא ימנע הסתה לטרור, וכך ימנע עידוד פיגועים ורצח אזרחים ישראלים – דיינו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים