חדשנות – צו השעה: חדשנות באמצעות נתונים ואקוסיסטם

הגענו לפרק ה', האחרון בסדרת המאמרים שכתבו מיכל זיגלמן ורז הייפרמן, ושחלקיה התפרסמו לאורך השבוע באנשים ומחשבים ● אז מדוע החדשנות, בעיקר הדיגיטלית, כה חשובה לארגון וכיצד מקדמים אותה?

מימין: מיכל זיגלמן ורז הייפרמן.

בחלקים הקודמים של סדרת המאמרים הנוכחית הצגנו חמש אסטרטגיות ליישום חדשנות – משבשת, משפרת, פתוחה, תפעולית וחדשנות במודל העסקי. בחלק ה' (הפרק האחרון) בסדרה נסקור את החדשנות באמצעות נתונים ובאמצעות בניית רשת דיגיטלית של שותפים עסקיים (אקוסיסטם). חדשנות זו יכולה להתאים לכל אחת מהאסטרטגיות שסקרנו בפרקים הקודמים.

"בוודאי שמעתם את האמירה שהנתונים הם הנפט של העידן הדיגיטלי. אין כל ספק שהנתונים הפכו למשאב אסטרטגי של הארגון ויכולים להוות קרקע פוריה לחדשנות. בנוסף, היכולת לחבר באמצעים דיגיטליים בין ארגונים מענפים שונים, פותחת הזדמנויות לחדשנות (כמו מבצעים משותפים, מועדוני לקוחות) והיא בעלת פוטנציאל ליצור ערך ייחודי ללקוחות

נתונים (Data)

הטכנולוגיות הדיגיטליות מייצרות נתונים בהיקפים עצומים. חלק מהנתונים מקורם בפעילות האינטרנטית של הלקוחות באתרי הארגון, מהפעלת המוצרים החכמים שהם רכשו, וברשתות החברתיות בהן הם חברים. בוודאי שמעתם את האמירה שהנתונים הם הנפט של העידן הדיגיטלי. אין כל ספק שהנתונים הפכו למשאב אסטרטגי של הארגון ויכולים להוות קרקע פוריה לחדשנות. ארגונים חייבים לדעת כיצד לנהל את נפחי הנתונים הגדולים, את איכות הנתונים, את אבטחת המידע שלהם ועוד. ארגונים יכולים לרתום את הנתונים כדי לקדם חדשנות בנושאים כגון ניתוח נתונים המגיעים ממוצרים, שיפור תהליכי קבלת החלטות, ניתוח תקלות בקווי ייצור, חיזוי תופעות שונות ועוד.

לדוגמה, חברת בבולט (Babolat), יצרנית מובילה בייצור רקטות טניס, הפכה את רקטת הטניס לרקטה חכמה על-ידי שילוב סנסורים ותקשרות בלוטות' במחבט, ומאפשרת איסוף נתונים על ביצועי שחקן הטניס בזמן אמיתי, שידורם ללוחות תצוגה במגרש המשחקים ולסמארטפונים. עם סיום המשחק, השחקן יכול לראות ולנתח את ביצועיו ולהשוות אותם לביצועי העבר שלו, או של הקולגות או של מתחריו.

חברת המעליות אוטיס וורלדווייד (Otis), וכמובן מתחרותיה, משלבת סנסורים במעליות ומשדרת נתונים באמצעות IoT על ביצועי המעליות בזמן אמיתי. נתונים אלה עוברים ניתוח ומאפשרים לגלות תקלות טרם התרחשותן. חברות ציוד רפואי מקבלות נתונים מהסנסורים המותקנים במוצריהם לניטור והפקת התרעות על המצב הרפואי של הלקוחות והמלצה על נטילת תרופות.

חובה לאמץ אותה, באופנים שונים. חדשנות בארגון.

חובה לאמץ אותה, באופנים שונים. חדשנות בארגון. צילום: Shutterstock

רשתות של שותפים (Ecosystems)

הטכנולוגיות הדיגיטליות, ובמיוחד ממשקי התכנות APIs, המאפשרים ליישומים שונים לתקשר ולהעביר ביניהם נתונים, מהווים מקור חדש ובלתי נדלה לחדשנות וערך ללקוח. ארגון יכול ליצור רשת דיגיטלית ענפה של שותפים עסקיים מתחומים שונים, המשלימים את המוצר של הארגון (Collaborators), ולהוביל לבניית אקוסיסטם דיגיטלי.

למשל יצרנית הציוד החקלאי ג'ון דיר (John Deere) מספקת פתרון לניהול חוות חקלאיות, תוך שילוב נתונים שמקורם בציוד החקלאי מתוצרתה המופעל בחווה, עם נתונים שמקורם בחברות המספקות נתוני מזג אוויר, עם מידע אגרונומי עדכני, עם מידע מרחפנים הבודקים את איכות הגידולים באמצעות חיישנים אופטיים, עם חברות המייצרות חומרי הדברה ודשנים, ועוד.

חברת פורד (Ford) בנתה אקוסיסטם של שותפים שכולל סוכנויות למכירת רכב (דילרים), מוסכים, חברות ביטוח ואף רשתות בתי קפה כמו סטארבקס (Starbucks), רשתות של מזון מהיר כמו KFC או פיצה האט (Pizza Hut), כך שניתן להזמין קפה ומוצרים אחרים, מהרכב ישירות בסניף הקרוב, ולהכין אותם לקראת הגעת הלקוח לאיסוף עצמי. הפוטנציאל לפיתוח קשרים עם שותפים נוספים הוא עצום – תחנות דלק, חניונים וכדומה.

היכולת לחבר באמצעים דיגיטליים בין ארגונים מענפים שונים, פותחת הזדמנויות לחדשנות (כמו מבצעים משותפים, מועדוני לקוחות) והיא בעלת פוטנציאל ליצור ערך ייחודי ללקוחות.

לסיכום סדרת המאמרים

כפי שציינו בתחילת סדרת המאמרים, כל אחת מהאסטרטגיות לחדשנות בממד האסטרטגי שבמודל – חדשנות משפרת, משבשת, חדשנות במודל העסקי או חדשנות תפעולית – יכולה להיות מיושמת באמצעות כל אחד מהיישומים: חדשנות במוצרים ושירותים, חדשנות בחווית לקוח, בנתונים או באמצעות רשתות של שותפים.

כך למשל חדשנות משפרת יכולה לחול על מכשיר ה-iPhone של אפל, היא מתבטאת בסדרת השדרוגים לתכונות ה-iPhone שמוציאה אפל מדי שנה, או השיפורים שמבצעת אמזון בפונקציות הפעולה של העוזרת הקולית שלה אלקסה (Alexa). 

מאידך, למונייד, חברת הביטוח המבוססת טכנולוגיה, היא דוגמה בולטת לחדשנות משבשת וחדשנות במודל העסקי, המיושמות באמצעות חדשנות בחוויית הלקוח. למונייד יצרה שיבוש בשוק הביטוח על-ידי הפיכת התהליך המסורתי המתסכל של רכישת פוליסה וטיפול בתביעות, לשירות מקוון, יעיל וידידותי. בעזרת מודל עסקי ישיר, מבוסס בינה מלאכותית, ביג דאטה וממשק משופר, החברה מציעה שירותי ביטוח מהירים, זולים ומותאמים פרסונלית.

בעידן שבו חדשנות היא צו השעה, ארגונים השואפים להישאר תחרותיים ולייצר ערך ללקוחותיהם נדרשים להניע תהליכי חדשנות מתוך בחירה מושכלת מהי אסטרטגיית החדשנות שתקדם את היעדים העסקיים של הארגון, ומהי הטקטיקה המיטבית ליישם את אותה אסטרטגיה, כך שתייצר ערך ללקוחות ולארגון עצמו.

כותבי המאמר הם:

מיכל זיגלמן – פיזיקאית, מומחית לאסטרטגיה וחדשנות במורכבות, מנכ"לית Duality

רז הייפרמן – יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית ודירקטור BDO Digital

לחלק א' בסדרה

לחלק ב' בסדרה

לחלק ג' בסדרה

לחלק ד' בסדרה

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים