מונדיאל 2022: שתי הפתעות, מניה בטוחה שמאכזבת וכוכב אחרון

רבע הגמר סיפק לנו סוף שבוע סוער של כדורגל, וטכנולוגיה, עם אגדת כדורגל אחת שבכתה מאושר ושתיים שהתייפחו בעצב

11/12/2022 15:18
אלוף העולם. ליונל מסי.

אומרים שהנבואה ניתנה לשוטים. או, בעצם, לשותים – וכנראה ששתיתי משהו חריף כשכתבתי את טור הניחושים שלי ערב משחקי רבע הגמר. לא ניחשתי אף תוצאה, ורק קבוצה אחת שחשבתי שתגיע לחצי הגמר – צרפת-פייסבוק – אכן הגיעה. בכל שאר המשחקים פספסתי הן את המנצחות והן את התוצאות.

צלילה למשחקי רבע הגמר

במשחק הראשון הגיע הדרבי של חברות הענן הבולטות – ברזיל-אמזון מול קרואטיה-סיילספורס. המשחק היה מותח, כאשר ברזיל-אמזון אמנם עלתה למגרש למשחק כפייבוריטית (בכל זאת, אמזון היא חברת הענן הגדולה בעולם), אבל קרואטיה-סיילספורס הגיעה מוכנה וידעה לסגור את הנבחרת הברזילו-אמזונית. היא עשתה זאת כנראה תוך שימוש ב-CRM של סיילספורס וניתחה את כל המידע שיש על השחקנים הברזילאים בעזרת טאבלו – כלי הבינה העסקית שלה.

כוכב שנשר. ניימאר.

כוכב שנשר. ניימאר. צילום: BigStock

לברזיל-אמזון יש מגוון כלים התקפיים, אבל לקח לאגדת הכדורגל בזוס-ניימאר 105 דקות להשתמש בהם ולהבקיע את שער הניצחון במשחק. הוא עשה את זה בתרגיל משולב של כלים, שהזכיר מהלך DevOps CI/CD נפלא, עם מסירות כפולות שמוטטו את החומה הקרואטית-סיילספורסית. שער הניצחון? לא אם אתם שואלים את אנשי קרואטיה-סיילספורס, שאחרי הגול נראו שבורים, אבל התאוששו, ניצלו התנהגות לא ברורה של ברזיל-אמזון, עלתה לענן ובמקום לעשות הגנה ולבזבז זמן שיחקה בהתקפה, ונתנה ליריבה לנצל את הפרצות בהגנתה ולהבקיע שער שוויון דרמטי בדקה ה-117. כאשר נכבש השער כבר היה ברור שקרואטיה-סיילספורס הופכת להיות פייבוריטית, מכיוון שהיא תמיד עולה לשלב הבא כשהמשחק מוכרע בפנדלים, בעוד שברזיל-אמזון בדרך כלל מפסידה במצב זה. ואכן, בבעיטות ה-11 שוב הפעיל השוער הנפלא של קרואטיה את כלי הטאבלו וניחש לאן הבועטים יבעטו. הוא עצר שתי בעיטות ועם החטאה אחת לקורה של ברזיל-אמזון הוביל את קרואטיה-סיילספורס לחצי הגמר ואת מי שנחשבה לפייבורטית לנצח בטורניר – הביתה. אין ספק, הייתה זו הפתעה ענקית, וניימאר-בזוס גמר את המשחק עם דמעות ועם תסכול על כך שהוא נבחר לבעוט רק חמישי בבעיטות ההכרעה וסבב הבעיטות אפילו לא הגיע אליו, כי קרואטיה-סיילספורס ניצחה עוד קודם.

כשסאטיה נאדלה ניצח את לארי אליסון

אל המשחק השני של רבע הגמר עלתה ארגנטינה-מיקרוסופט כפייבורטית מול הולנד-אורקל, כאשר סאטיה נאדלה-ליונל מסי יודע שהדרך לחצי הגמר פתוחה יחסית, בעקבות ההפסד של ברזיל-אמזון וניימר-בזוס. ואכן, הכוכב של ארגנטינה-מיקרוסופט נתן משחק יוצא דופן לטובה, עם מסירה חכמה שעברה שישה שחקנים (אין ספק שהוא השתמש בכלי ה-Power BI של מיקרוסופט כדי להבין את מפת המשחק ולשרטט את המסירה המדהימה) והגיעה למולינה, שכבש את השער הראשון.

המשך המשחק היה קצת משעמם, עד שבדקה ה-73 הובהר שוואן חאל-לארי אליסון איבד את מגע הקסם שלו ונאדלה-מסי כבש את השער השני. הרבה פעמים הספידו בשוק את לארי אליסון ואמרו שהוא איבד את זה. אלא שאליסון תמיד ידע לחזור עם חזון ופתרונות. זה קרה הן בעולם ה-ERP, הן בעולם הפיתוח, הן בעולם התוכנה כשירות (SaaS) והן, בימים אלה, בעולם הענן. כאשר אליסון-ואן חאל הבין שאין מה לעשות, הוא עבר לאסטרטגיה אחרת והכניס למשחק שחקני התקפה, ובראשם את ווגהורסט. התוצאה הייתה שני גולים: האחד בדקה ה-83 של ווגהורסט מהראש, והשני, שהיה גולת הכותרת – שער מבריק שנבע מתרגיל מבריק בדקה האחרונה של תוספת הזמן, עם מסירה מפתיעה לתוך הרחבה שהגיעה לאותו שחקן, שגם הפעם כבש. השער הזה הוביל את שתי הנבחרות להארכה ללא הכרעה ולפנדלים, שאליהן נכנסה ארגנטינה-מיקרוסופט כפייבוריטית, משום שהיא הפסידה פעם אחת בלבד בבעיטות 11 בטורנירים. ואכן, כמאמר השיר של אריק איינשטיין ובדיוק כמו מה שקרה בגמר המונדיאל ב-1978, הולנד שוב הפסידה ואיזה מסכנים האוהדים ההולנדים שאכלו להם ת'לב. ההולנדים בכו מתסכול ובארגנטינה, וגם בישראל, בכו מאושר, מתוך תקווה שבסיכוי האחרון שלו, מסי ושאר השחקנים הארגנטינאים ייקחו את המונדיאל הזה.

הערב העצוב של הכובע האדום

במשחק הראשון אתמול (ש') והשלישי ברבע הגמר, מרוקו-באבקום המפתיעה פגשה את פורטוגל-רד-האט – ושוב הפתיעה. המשחק הזה אמור היה להסתיים בניצחון די קל של האיברים עם הכובע האדום ושל אגדת כדורגל אחרת – כריסטיאנו רונאלדו. אלא שמרוקו-באבקום הגיעה למשחק עם המספרים המדהימים של הגנת הברזל שלה, שעוד לא הפסידה במונדיאל הזה ולא היה שחקן יריב שהבקיע לה שער (השער היחיד שהיא ספגה היה גול עצמי). אבל סוד המפתח של הנבחרת המרוקאית התגלה בראיון עם המאמן שלה, וואליד רג'ראגי, אחרי המשחק הקודם, נגד גוגל-ספרד, שבו הוא אמר שהוא חוזר ואומר לשחקנים שלו שאפשר להגיע עד הסוף עם מנהיגות אמיתית. וכפי שכבר כתבתי בטור זה, המנהיגות שלו מזכירה את זו של עימאד תלחמי, המייסד של באבקום, שהובילה אותה לבולטות בעולמות הקול סנטר והבק אופיס.

ועוד אחד. כריסטיאנו רונאלדו.

ועוד אחד. כריסטיאנו רונאלדו. צילום: BigStock

ההצלחה במשחקי המונדיאל לא מבוססת רק על כישרון וטקטיקה, אלא יש גם את מרכיבי האנרגיה, המוטיבציה והצד המנטלי, שמגיע מהראש. ואמנם, מרוקו-באבקום שועטת קדימה, במעלה הטורניר, לא רק על הכישרון שברגלי שחקניה, אלא גם על בסיס מה שבראש ובלב. גם גול הניצחון הגיע מהראש, כאשר פורטוגל-רד-האט שולטת בכדור, אבל לא במשחק: היא בעטה רק שלוש פעמים למסגרת, וגם הכניסה של רונאלדו לא עזרה במיוחד, לאור העובדה שהוא לא ממש תקשר עם שאר השחקנים. אל מול המנהיגות של מאמן מרוקו, נראה שרונאלדו איבד את המנהיגות שלו, מה שהוביל לכך שראינו נבחרת מרוקנת מאנרגיה. אמנם, יש בפורטוגל-רד-האט הרבה מאוד כישרון, אבל כל הכישרון שבעולם לא עוזר כשאין אנרגיה. כך חזינו כולנו בסוף עצוב של אגדה, כאשר רונאלדו ירד מהבמה העולמית בבכי ואפילו מושפל על ידי אוהד שניסה לפגוע בו.

הווטסאפ שהעלה את צרפת-פייסבוק לחצי הגמר

כשעתיים אחר כך, במשחק האחרון ברבע הגמר, חזינו בקרב הגדול בין אנגליה-יבמ לצרפת-פייסבוק. המשחק התחיל בסערה, כאשר צרפת-פייסבוק כובשת בשער מרהיב מחוץ לרחבה ומראה כמה עמוק ארסנל הכלים שיש ברשותה, כמו שלפייסבוק יש את אינסטגרם, ווטסאפ ומסנג'ר. מאותו הרגע ראינו לאורך כמעט כל המשחק רק קבוצה אחת: אנגליה-יבמ, שהוכיחה שלא נס ליחה. לאנגליה יש את הארי קיין, שכמו המיינפריים של יבמ, הוא כמעט לעולם לא מאכזב. אתמול הוא דווקא עשה זאת: לזכות אנגליה-יבמ נפסקו שני פנדלים, כאשר בשני המקרים הוא זה שעמד על הנקודה הלבנה. אלא שבמקרה הראשון הוא הבקיע והשווה (הצרפתים כבשו עוד קודם), ובמקרה השני, דקות ספורות לפני הסיום, פספס ושלח את אנגליה-יבמ בחזרה ללונדון. זאת, לאחר שבין שני הפנדלים, ז'ירו, הווטסאפ הבלתי נגמר של צרפת-פייסבוק, נגח לשער.

כתבתי כאן קודם שהמיינפריים של יבמ כמעט לעולם לא מאכזב. אלא שלפעמים גם המניה הבטוחה ביותר בבורסה מאכזבת, ואת זה ראינו בהחטאה של קיין ובהפסד של נבחרת אנגליה-יבמ.

נראה שהדרך לגמר ולאליפות שנייה פתוחה בפני צרפת-פייסבוק, אבל במונדיאל הזה אי אפשר לדעת וזה לא נגמר עד הדקה ה-90, או ה-120, או הפנדלים של הגמר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים