כיצד ננהל טוב יותר את הנתונים ב-2025?

יחד עם העלייה הדרמטית בכמות הנתונים, גם עולם ניהול הנתונים חווה גידול אקספוננציאלי, שילך ויגבר ● מהן המגמות בתחום ומה התחזיות לשנים הבאות?

"מערבולת" של נתונים שצריך לעבוד ולנהל.

אחת המגמות הבולטות לשנים הקרובות בתחום ניהול הנתונים בארגונים היא הצפי שהם ישקיעו משאבים כספיים ולוגיסטיים כדי להגדיל את מיצוי הערך של ים הדטה שמציף אותם, ושמגיע ממקורות שונים. המגמה הזו קיבלה את הכינוי ארגון מונע נתונים (Data Driven), כאשר הכלי המרכזי הוא בינה מלאכותית. כך, למשל, בתחום של שילוב נתונים, בכל החלטה ושיתוף תוך ארגוני.

המצב הנוכחי הוא שארגונים מיישמים פתרונות אנליטיקה ממערכות חיזוי ומיישמים אוטומציה, אבל זה עדיין לא נמצא במקום אחד מרכזי, מה גם שהשימוש הוא ספורדי – דבר שיוצר חוסר יעילות ולא מאפשר מיצוי ערך הנתונים.

על פי התחזית של מק'ינזי, ב-2025, סביבת העבודה של מרבית העובדים תהיה מבוססת על כלים שיאפשרו לנתח את הנתונים טוב יותר. זאת ועוד, העובדים יקבלו סמכות ויכולת לבקש פתרונות אד הוק, שיאפשרו להם לשכלל את השימוש בכלים לניתוח מידע.

מגמה נוספת, שנובעת מזו הראשונה, היא ביצוע תהליכי אנליטיקה והעברת מידע בזמן אמת. כיום, חלק מוגבל מאוד מהנתונים מועברים בזמן אמת, בעיקר בגלל מגבלות שלא מאפשרות את כוח החישוב הגדול שנדרש במערכות בינה מלאכותית.

חוקרי מק'ינזי מעריכים שבתוך שלוש שנים, רשתות של מכשירים מחוברים יאספו וישדרו נתונים ותובנות, לרוב בזמן אמת. זאת, בזכות טכנולוגיות חדשות, שיגיעו עד אז לבשלות, וגם מאחר שעלות עיבוד הנתונים תמשיך לרדת, מה שיעשה אותו זמין למעשה לכל ארגון.

יש לארגונים הישראליים עוד פוטנציאל רב בעולמות כגון הביג דטה, הבינה המלאכותית וזו העסקית. יש לקוות שבמקביל לתחזיות העולמיות של מק'ינזי, עד 2025 גם אצלנו נחוש בשינוי בנושא זה בכל המשק – וגם באקדמיה

כאשר מדברים על AI ויצירת ערך מוסף מהמידע, יש לתת את הדעת על מאגרי המידע ומה היכולת שלהם להיות גמישים. כיום, חלק ניכר מבסיסי הנתונים השמישים מאורגנית בצורה מבנית, ואינם ערוכים להתמודד עם כמויות גדלות והולכות של נתונים שאינם מובנים. כלומר, הם לא ערוכים לביג דטה. התחזיות אומרות שעד 2025 נראה הרבה יותר בסיסי נתונים NoSQL – מה שיאפשר את הגמישות הנדרשת כדי לארגן את הנתונים ולהפוך את הדטה בייסים לגמישים יותר.

מי בעל הבית של הנתונים?

מגמה נוספת היא ההיעלמות של העובדה שכיום אין למעשה "בעל בית" על הנתונים. כיום, על פי המחקר, לא ברור מי אחראי לניהול ועדכון הנתונים. יש שיגידו שגוף ה-IT בארגון הוא האחראי, אלא שגוף ה-IT הוא רק הגורם המבצע. ברוב הארגונים, הנתונים מטופלים על ידי גורמים שונים, בצורה לא מתואמת ולא אחידה. בנוסף, לרוב הם משוכפלים – ולא תמיד בגרסאות האחרונות. המציאות הזו, שיוצרת לא מעט קשיים ונזקים לארגונים, מתחילה להיעלם, בזכות הטכנולוגיה המתפתחת. בעתיד יהיו כלי דטה אחידים, שקופים שינוהלו במשותף על ידי גורמים שונים בארגון, על פלטפורמה אחת, שתכלול גם בינה מלאכותית.

לבסוף, המחקר עוסק במעמדם של אלה שאחראים על הנתונים. בעשור האחרון התפתח מקצוע ה-CDO – מנהל נתונים ראשי. בתחילת הדרך היו לו פירושים וגרסאות שונות, ולא היה ברור האם הוא מחליף את המנמ"ר או שזה התואר החדש שלו. כיום הדברים מיוצבים, פחות או יותר. המנמ"ר ומנהל הנתונים מתפקדים כיום, לפחות בארגונים גדולים, זה לצד זה, כאשר לפחות בארצות הברית, מנהל הנתונים אחראי למעקב אחר יישום מדיניות ועמידה בתקנים בתחום ניהול הנתונים. הצפי ל-2025 הוא שמנהלי הנתונים יקבלו שדרוג, והם יהיו במעמד של מנהלי יחידה עסקית ויימדדו באחריות לרווח והפסד, כמו כל יחידה עסקית אחרת. תפקידם יהיה לפתח רעיונות חדשים לשימוש מושכל בנתונים, ניהול מושכל ואחיד בכל הארגון, ויצירת מקורות הכנסה חדשים, שיממשו את הערך המוסף של המידע.

ומה בישראל?

יש לארגונים הישראליים עוד פוטנציאל רב בעולמות כגון הביג דטה, הבינה המלאכותית וזו העסקית. בשנה שעברה הגדירה הממשלה (הקודמת) את קידום נושא הבינה המלאכותית כאחד היעדים הלאומיים שלה. לשם כך הוקמה ועדה ממשלתית בראשות ד"ר ארנה ברי, שהמליצה לממשלה על תוכנית לקידום תחום הבינה המלאכותית בישראל, במטרה להפוך למדינה מובילה בתחום. הוועדה המליצה על תקצוב של 5.26 מיליארד שקלים.

עוד התפתחות חשובה היא שהמועצה הלאומית להשכלה גבוהה אישרה תוכנית עקרונית, שמציעה ללמד את נושא הבינה המלאכותית לא רק בפקולטות למדעים, אלא גם בחוגים אחרים במוסדות האקדמיים. זאת, כדי לתת מענה למחסור החמור של מומחי ידע ו-BI שקיים בשוק – מצב שמשפיע על היכולת של ארגונים למצות את הערך המוסף מים המידע שהם קולטים, תוך שימוש מקצועי ובעיקר אחראי, עם נגיעה מאוד חשובה לשמירה על הפרטיות. יש לקוות שבמקביל לתחזיות העולמיות של מק'ינזי, עד 2025 גם אצלנו נחוש בשינוי בנושא זה בכל המשק – וגם באקדמיה.

נושא הביג דטה והמגמות בתחום ניהול הנתונים יידונו בוועידה המרכזית בנושא, של אנשים ומחשבים, שתתקיים בחודש מאי הקרוב. ניתן לקבל פרטים נוספים ולהירשם לאירוע כבר עכשיו – כאן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים