נשים בטכנולוגיה – גיוון או לא גיוון? שאלה מצוינת

להעסקת נשים בהיי-טק יש יתרונות רבים, לא רק מאחר שזה תורם לשוויון ● כבר נכתב על זה לא מעט, אבל אביטל ינובסקי מזקקת את הנושא היטב בכ-750 מילים

אביטל ינובסקי.

המון מילים כבר נכתבו והמון מחקרים כבר נעשו על פערי השכר בין נשים וגברים, בהיי-טק ובכלל. לפעמים זה כבר מרגיש קצת מעייף ונדוש, אבל מכיוון שזה עדיין המצב, צריך להמשיך ולצעוק שהפערים האלה לא מתקבלים על הדעת. את המחקר האחרון שבהם פרסמה רשות החדשנות הבוקר (ג').

הפערים ואי השוויון נכונים בכלל, ובחברה הערבית בפרט. על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, השכר הממוצע בהיי-טק עומד על 25,812 שקלים (נכון לאוקטובר האחרון). לעומת זאת, לפי סקר שערכה NAS עבור עמותת Itworks, שעוסקת בהכשרה ובהשמה של מהנדסים.ות ערבים.ות, רק 11% מהמהנדסות הערביות ורבע מהמהנדסים הערבים בהיי-טק השתכרו מעל 16 אלף שקלים – סכום שבעצמו הוא נמוך בהרבה מהשכר הממוצע.

מעל 10 שנים אני מקדמת גיוון בתעשייה, ולא תמיד חשבתי שנשים הן חלק מהנושא הזה. להיפך, בהתחלה זה אפילו הכעיס אותי והתכחשתי לכך בעקביות. אנחנו 51% מהאוכלוסייה, ממש לא מיעוט, אני היי-טקיסטית במיל. וכל השנים ראיתי סביבי הרבה נשים מצליחות. אף פעם לא חשבתי שיש כאן בכלל עניין – עד ש-"התפכחתי". דווקא מתוך העיסוק המתמשך בגיוון והכללה, אני רואה גם את האתגרים ואת מה שעוד צריך לעשות. המספרים ממשיכים להיות נמוכים, נמוכים ממה שהיו כשהתעשייה הייתה קטנה יותר, לפני 30 שנה ומעלה, כשרובנו, הנשים בענף ההיי-טק, התנהלנו "כמו הגברים" שלידנו.

מה לעשות כדי לתקן?

בהסתכלות הארגונית, גיוון, ועוד יותר מזה הכללה, חשובים עסקית וחברתית. אלא שיחד עם זאת, הם עדיין לא טריוויאליים. כדי ליהנות מהיתרונות שהם מביאים עימם צריך להכיר באמת את האחר.ת, את היכולות והכישורים שלו.ת וגם את השונות – הצרכים והאתגרים הייחודיים לכל קבוצה ומה יאפשר להם.ן להביא לידי ביטוי את היכולות והכישורים שלהם.ן, את קולם.ן המיוחד.

לשם כך, עלינו, הנשים, להתגבר על הנקודות העיוורות וההטיות שיש לנו בבואנו לבחון את האחרים מצר עולמנו. "קורות החיים שלו נראים מעניינים, אבל הוא גבר, וכמפרנס עיקרי הוא לא יסתפק בשכר שאנחנו מציעים" – זה ציטוט מדויק של אשת גיוס בתגובה לקורות חיים שקיבלה לתפקיד רכז גיוס. מתי משפט כזה נאמר על אישה?

השינוי יצליח אם הוא יגיע מכל הכיוונים, מגברים ומנשים. יש מגוון רחב של כלים ופרקטיקות שעוזרים בגיוון תרבותי. אפשר לקחת את הכלים האלה לשילוב אוכלוסיות שונות: חרדים.ות, ערבים.ות, א.נשים עם מוגבלויות – וגם נשים

חינכו אותנו, הנשים, לאורך כל ההיסטוריה, שלא יפה לדבר על כסף, שלא מנומס להשוויץ, שכבודה של בת מלך פנימה. לכן, אנחנו פחות עפות על עצמנו ומבקשות פחות שכר.

שמענו מלא פעמים שלא כדאי לנו להסתכן. תקשיבו למה שאומרים בגני השעשועים: לילדות אומרים "תיזהרי, את תיפלי מהמגלשה", ולילדים – "גיבור, אתה אמיץ". וזאת רק דוגמה. לכן, רבות מאיתנו נשארות הרבה יותר מדי זמן במקום מסוים, מפחדות להתעמת ולשפר תנאים, והרבה פחות יזמיות.

צריך יותר נשים בהיי-טק, לשם הגיוון.

צריך יותר נשים בהיי-טק, לשם הגיוון. צילום: אילוסטרציה - BigStock

בנוסף, אנחנו משקיעות כל כך הרבה אנרגיות ב-האם לשתף שאנחנו אימהות או בהריון, כי אנחנו לא יודעות האם ועד כמה זה יקלקל לנו, מה שמביא לנו מצוקה רגשית גדולה יותר בתהליכי המיון.

לוקח הרבה שנים לשנות את הפרדיגמות האלה, מה גם שגם ב- 2022 אין לנשים מספיק דמויות לחיקוי, ובהרבה חברות טכנולוגיה הן מתראיינות רק על ידי גברים – מה שמקשה עליהן להביא את עצמן בצורה הכי טובה לתהליך. לפעמים זה מאיים ממש ואפילו פוגעני.

ההשפעה של הקורונה

ויש גם את הקורונה: בתקופה זו, נשים שהן גם בנות וגם אימהות "נקרעו" יותר מגברים שהם גם בנים וגם אבות. נשים מדברות הרבה על כך שהן נושאות יותר בעול, מהרבה סיבות. יש כאן אחריות של המעסיקים לראות שכדי להצליח הן צריכות בתקופה הזו משהו אחר: שיראו אותן, וביחד למצוא את הדרכים לאפשר להן להיות העובדות המצוינות שהן יכולות להיות. כי המקצועיות שלהן, נקודות המבט הנוספות שהן מביאות, הריצה שלהן למרחקים ארוכים והמחויבות הבסיסית הגבוהה שלהן חשובים להצלחה העסקית של הארגון.

השינוי יצליח אם הוא יגיע מכל הכיוונים, מגברים ומנשים, מהמשפיעים.ות בחברות ומהיוזמות הברוכות שיש בשנים האחרונות לקידום נשים בעבודה בכלל ובהיי-טק בפרט. יש מגוון רחב של כלים ופרקטיקות שעוזרים בגיוון תרבותי. למשל, עוזרים להעסקת ולטיפול בעובדים באוקראינה, שנמצאת בימים אלה בכותרות. אפשר לקחת את הכלים האלה לשילוב אוכלוסיות שונות: חרדים.ות, ערבים.ות, א.נשים עם מוגבלויות – וגם נשים.

זו אחריות של המעסיקים לראות את היכולות והכישורים, לתת למועמדות את התחושה שהם באמת רוצים אותן, ואם עדיין אין להם בכלל או מספיק נשים – לשדר שזה חשוב להם ושהם עובדים כדי להשיג אותן ולשפר. ראוי שהם ידאגו שנשים ישמיעו את קולן, כי כבר הוכח שנשים מדברות פחות בדיונים, שהן לא תמיד עונות ראשונות ושכהן מקבלות הערות שליליות מגברים, רבות מהן שותקות. ולפני הכול, על המנהלים לתת לעובדות שלהם את אותו השכר – גם בגלל הצורך בשוויון בשכר וגם כי מגיע להן בגלל עבודתן.

הרבה יותר חברות וארגונים כבר מודעים, יש עשייה חיובית ומקדמת ואני מאמינה שבשנים הקרובות המחט תמשיך לזוז בכיוון הנכון.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים