"דומה בדומה ירפא": הטכנולוגיה יוצרת בעיות ורק היא יכולה לרפא אותן

השימוש בטכנלוגיה טומן בחובו איומים לפרטיות המשתמש, אבל הדרך היחידה שתאפשר לפרטיות המשתמש לשרוד בג'ונגל הטכנולוגי היא לרתום אותה עצמה לצורך ההגנה עליה

ד"ר רוני הירשפרונג, חבר סגל בכיר בפקולטה להנדסה באוניברסיטת אריאל.

העידן הדיגיטלי טומן בחובו איומים משמעותיים לפרטיותו של האינדיווידואל, אשר לרוב ניצבים ביחס של trade-off אל מול התועלות. כך, למשל, רכישה באמצעי מסחר אלקטרוני, המבוצעת מהמחשב הביתי, נוחה יותר מרכישה פיזית, ועשויה אף להניב הנחה כספית משמעותית, אולם עלולה לחשוף מידע רגיש על הרגלי הצריכה שלנו, והשימוש ברשתות חברתיות מעניק לנו תועלת חברתית, אולם עלול לחשוף מידע רגיש על אודותינו, וכיוצא באלה.

כיוון שהאיום נובע מעצם השימוש בטכנולוגיה מתקדמת, ההתגוננות אינה פשוטה. ראשית, למשתמש האופייני אין די אוריינות טכנולוגית כדי להבין את המנגנונים והאמצעים הניצבים מולו. שנית, גם אם יצליח לפענחם, הוא לא מסוגל לנתח את ההשלכות. ולבסוף, למשתמש אין די משאבים, רצון וסבלנות להתמודד עם המערכות המורכבות. לכן הדרך היחידה שתאפשר לפרטיות המשתמש לשרוד בג'ונגל הטכנולוגי היא לרתום את הטכנולוגיה עצמה להגנה עליה, הטכנולוגיה – שמלכתחילה יצרה את הבעיה. פתרון בעיה זו סבוך למדי, כיוון שהוא נדרש לספק ביטוי הנדסי/טכנולוגי להעדפות המשתמש המתקיימות במישור הפסיכולוגי/חברתי.

"רכישה באמצעי מסחר אלקטרוני, המבוצעת מהמחשב הביתי, נוחה יותר מרכישה פיזית… אולם עלולה לחשוף מידע רגיש על הרגלי הצריכה שלנו, והשימוש ברשתות חברתיות מעניק לנו תועלת חברתית, אולם עלול לחשוף מידע רגיש על אודותינו"

הגנה על הפרטיות באמצעות טכנולוגיה

המחקרים שבהם אנו עוסקים, מתמקדים בעיקר ברתימת מתודולוגיות מבוססות בינה מלאכותית (AI) להגנת הפרטיות. כך, למשל, במסגרת מחקר שבוצע יחד עם ד"ר שני אלקובי, פותח סוכן חכם מבוסס אלגוריתמים מתורת המשחקים, שתפקידו לסייע למשתמש בקבלת החלטות בסביבת שיתוף מידע (כגון פייסבוק, טוויטר, ווטסאפ וכדומה). בניסוי אמפירי שערכנו, התגלה, שהתועלות של הסוכן מבוסס הבינה המלאכותית הינן כמעט כפליים מאלו שמשיג משתמש אנושי. במחקר נוסף הנערך בימים אלו, אנו מפתחים אלגוריתם מבוסס כלי למידת מכונה לעיבוד שפה טבעית (NLP), המסוגלים לאפיין את רמת הפרטיות של טקסט נתון במונחים מוחשיים, למשל ערך כספי. מחקר נוסף ומרתק הנערך יחד עם ד"ר אורי לשמן (מוזיקאי), וד"ר חן חג'ג', עוסק ביכולת לכרות סנטימנטים ורגשות מתוך בחירות מוזיקליות. זהו אפיק מפתיע ובלתי צפוי של תחום הפרטיות. כיום אנו שומעים מוזיקה על ידי בחירה (למשל ספוטיפיי, יו-טיוב), ומסתבר שהבחירות המוזיקליות שלנו יכולות להסגיר מידע אישי, המתאפיין ברגישויות גבוהות. במחקר מקדים שערכנו, הוכחנו שדי בשלשה שירים כדי לזהות את מרבית האנשים.

לסיכום, העידן הדיגיטלי מציב בפנינו אתגרים משמעותיים בתחום הפרטיות, שלבן אנוש אין יכולת להתמודד עימם לבדו. רתימת הטכנולוגיה היא האסטרטגיה היחידה שתאפשר הגנה אפקטיבית על נכס הפרטיות, נכס הנחשב כיום בעולם הדמוקרטי כחלק מובנה מזכויות אדם.

 

הכותב משמש כחבר סגל בכיר בפקולטה להנדסה באוניברסיטת אריאל. מחקריו עוסקים בפיתוח אלגוריתמים מבוססים בינה מלאכותית ומודלים מתמטיים להגנה על הפרטיות.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים