העסקת אנשים עם מוגבלות – הגיע הזמן לגישה אחרת

ביום ו' האחרון צוין יום האנשים עם מוגבלות הבינלאומי ● מנחם יעקובוביץ, מנכ"ל ווטינוורק - קהילה תומכת, הכשרה וליווי של יזמים עם ובלי מוגבלות - מאיר דרך חדשה לשילוב אנשים עם מוגבלות בתעשייה

מנחם יעקובוביץ, מנכ"ל ווינוורק - קהילה תומכת, הכשרה וליווי של יזמים עם ובלי מוגבלות.

דני וירון הגישו מועמדות לתפקיד בחברת היי-טק הממוקמת במרכז הארץ. שניהם בעלי השכלה זהה, ניסיון זהה, סטטוס משפחתי זהה ואותה דרישת שכר. דני התקבל. ירון לא. ירון מתנייד בכסא גלגלים…

היום הבינלאומי לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, שהתקיים ביום ו' האחרון, הוא הזמן לעשות חושבים מה היה לנו ומה יש לנו.

גם היום, בישראל של אוטוטו 2022, ישנה רמה גבוהה של דעות קדומות, הן מצד מעסיקים וכן מצד הציבור בכללותו. אנשים רבים עדיין חוששים מהעסקה של אדם עם מוגבלות, מדרישות מיוחדות שלו, מיצירת חוסר נעימות במקום העבודה, ואפילו קיימות דעות קדומות לגבי היכולות המנטליות של אנשים עם מגבלה. מצב זה נמשך כבר עשרות שנים, הגיע הזמן לחשוב אחרת…

תכניות לעידוד יזמות עסקית בקרב אנשים עם מוגבלות, שהופעלו בחו"ל, הביאו להקמת עסקים רבים על ידי אנשים עם מוגבלות – עסקים שבאופן מפתיע גם הפעילו מדיניות העדפה להעסקת אנשים עם מוגבלות, כך שהאפקט של תכניות יזמות אלה הוכפל

שילובם של אנשים עם מוגבלות בשוק התעסוקה חשוב מבחינה כלכלית – מדובר בעשרות אלפי אנשים עם מוגבלות, אשר מסוגלים ורוצים לצאת לעבוד, אך הדבר פשוט לא מתאפשר להם. במקום זאת הם חשים, ובמידה מסוימת הם אכן, נטל על החברה. אך מעבר להיבט הכלכלי, ולא פחות חשוב מכך, מדובר בתהליך חינוכי עבור החברה הישראלית. שילובם של אנשים עם מוגבלות במקומות עבודה רבים יביא לתהליך היכרות רחב עם קהילת האנשים עם מוגבלות, שיוביל לשילוב אנשים עם מוגבלות גם בפעילויות אחרות בחברה, להגברת המודעות, וכמובן גם להגדלת הנגישות במקומות ציבוריים.

נושא החינוך לקבלת אנשים עם מוגבלות הוא בעיה עמוקה בחברה הישראלית, אשר מתחילה בבתי הספר, שם לא פעם נתקלו תלמידים או הוריהם בבעיות נגישות ודחייה בגלל מגבלה פיזית זו או אחרת.

ישנן שתי דרכים עיקריות לשילובם של אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה: עידוד מעסיקים לקבל אדם עם מוגבלות למקום העבודה, או עידוד של אנשים עם מוגבלות ליזמות עסקית. מניסיוני, שכנוע של מעסיקים לקבל לעבודה בעלי מוגבלות פיזית או נפשית אינו קל, ואפשרות של מתן הטבות למעסיקים דורשת משאבים רבים, שגם כך אינם מגיעים לזקוקים להם באמת. עבודה כשכיר, עדיין, משמרת תלות של עובד במעביד…

אפקט ההכפלה

דרך היזמות העסקית לעומת זאת, יכולה לעשות את העבודה בצורה יעילה בהרבה. תכניות לעידוד יזמות עסקית בקרב אנשים עם מוגבלות, שהופעלו בחו"ל, הביאו להקמת עסקים רבים על ידי אנשים עם מוגבלות – עסקים שבאופן מפתיע גם הפעילו מדיניות העדפה להעסקת אנשים עם מוגבלות, כך שהאפקט של תכניות יזמות אלה הוכפל.

לדוגמה, בארה"ב – שבה ניתנות הלוואות וערבויות גבוהות ליזמים עם מוגבלות – הגיעו למצב בו 14.7 אחוז מבעלי הנכויות עובדים כבעלי עסקים, לעומת 8% שמהווים בעלי עסקים באוכלוסיה הכללית. בבריטניה, גם שם מופעלת תכנית דומה, 13% מבעלי הנכויות עובדים כעצמאים.

יזם עצמאי חיוני לחברה ולמשק, תורם לחברה ולמשק, תורם ומקדם את עצמו. במקום שיהיה עול על החברה.

הסתכלות רחבה ועתידית על העולם בכלל, ועולם התעסוקה בפרט, מצביעה בבירור על התניידות של שכירים לעולם היזמות. המציאות החדשה דורשת, מאפשרת ומכוונת אל עולם של פחות שכירים ויותר יזמים (פרילנסרים, בעלי עסקים).

שילוב משודרג חתעשייה ובחברה. יזמים עם מוגבלות. אילוסטרציה.

שילוב משודרג חתעשייה ובחברה. יזמים עם מוגבלות. אילוסטרציה. צילום: BigStock

יש דרך חדשה – מוצר מדף שנוסה ועובד בייצור יזמים

הדרך להפעלת תכנית יזמות שכזו אינה מצריכה הקצאה של משאבים גדולים. מיזם ווינוורק (WINWORK) התחיל במהפכה של הכשרת אנשים עם מוגבלות להיות יזמים/פרילנסרים מצליחים.

ווינוורק פיתח הכשרה ליזמות המותאמת לאנשים עם מוגבלות, שהיא כיום ההכשרה הטובה ביותר בישראל ליזמות.

ההכשרה מלווה את היזמים החל מבחינת נתוני המועמד ובדיקת התאמה וכישורים להקמת עסק, דרך חיזוק היכולות המנטליות, ועד הדרכה למצוינות.

ההכשרה מועברת על ידי מרצים מהשורה הראשונה, וכוללת צוות בעל ניסיון המלווה אישית כל משתתף. בסוף ההכשרה ישנו ליווי של מנטור, אשר מלווה את היזם, וקהילה עסקית שנותנת הזדמנויות עסקיות כבר במסגרתה.

אגף השיקום של הביטוח הלאומי שותף לדרך ומממן לזכאים את כל ההכשרה. זו מתנה של פעם בחיים.

אחרי שכבר יותר ממאה אנשים עברו את ההכשרה, גילנו שהמהפכה היא לא רק תעסוקתית אלא שנוצר שינוי חברתי אמיתי.

אנחנו בווינוורק קוראים מכאן למשרד הכלכלה ומשרד הרווחה שיצטרפו למהפכה, כי המיזם שלנו הוא השקעה, לא הוצאה, אשר תגדיל משמעותית את כמות היזמים עם המוגבלות.

לסיום, מוגבלות אינה מגדירה אדם. אדם עם מוגבלות פיזית ונפשית יכול להיות עובד ומנהל מצויין, ואפילו טוב יותר ממקביליו, בשל ההתמודדות הבלתי פוסקת עם אתגרים לא פשוטים.

העולם חייב להתקדם ולהשתחרר מדעות קדומות. ישנם אנשים עם מוגבלות מבריקים, מלומדים ומוכשרים בדיוק כמו שיש כאלה אנשים שאינם עם מוגבלות. אנחנו לא רוצים טובות או תקנים מיוחדים במקום העבודה, רק מבקשים שוויון אמיתי.

הכותב הוא מנכ"ל ווינוורק – קהילה תומכת, הכשרה וליווי של יזמים עם ובלי מוגבלות

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. רוני וולובלסקי טלרון טלקומוניקציה

    ווינוורק מבצעת עבודה חשובה למשק הכלכלי בישראל ביזמות לשילוב כוח איכותי לתחומי פעילות מגוונים .אני אשמח להעביר מצגת לצוות המקצועי בנושא מאוד חשוב של OMNI CHANNEL שעשוי לשלב כח איכותי לתחום [email protected]

אירועים קרובים