איך ייראה סדר היום של המנמ"רים בשנה הבאה?

אחרי שנה מוצלחת להיי-טק בכלל ול-IT בפרט, יש בפני המנמ"רים אתגר לא פשוט: לסייע לכך ש-2022 תהיה מוצלחת יותר עבור הארגונים שלהם ● מחקר של מק'ינזי משיא כמה עצות שיסייעו להם להגיע למטרה זו

מתחילים את 2022 עם סדר יום שמתוכנן נכון.

החזרה לפעילות כלכלית מלאה אחרי דעיכת הגל הרביעי של הקורונה, לפחות בישראל, מאתגרת את המנמ"רים לייצר לעצמם סדר יום של משימות ותוכניות לשנה הקרובה (לצד העובדה שסוף השנה הנוכחית קרב, כמובן). הם צריכים לנווט בין המשך הצמיחה של הארגון שבו הם עובדים ליצירת חזון ומימושו.

כיום ברור לכל מנכ"ל שאי אפשר לממש את היעדים האסטרטגיים של הארגון ולחזור לצמוח ללא טכנולוגיה. איך עושים זאת? בהתבסס על שיחות שהיא ערכה עם מנכ"לים ומנמ"רים, חברת המחקר והייעוץ מק'ינזי גיבשה כמה המלצות מה כדאי שיהיה על סדר היום של מנהלי מערכות המידע ב-2022.

שנת מבחן למנמ"רים

התפיסה היא שהשנה הבאה תהיה שנת מבחן למנמ"רים – האם הם מצליחים להיות לא רק מנהיגים טכנולוגיים, אלא גם עסקיים. זה היה נכון גם לשנים קודמות, אבל נכון עוד יותר לשנה הקרובה, על רקע ההתאוששות מהקורונה. האם הם יצליחו או לא? זה ייקבע על ידי התשובה לשאלה האם הארגון מימש את היעדים העסקיים שלו.

בכלל, ההמלצות של מק'ינזי הן לא חדשות, אבל הן מקבלות משנה תוקף במציאות המשתנה של ימינו.

2022 תהיה שנה מאתגרת למנמ"רים ול-IT בכלל. רבים מהם יימדדו האם הם יצליחו לשמר את ההצלחה של הקורונה ולהוכיח שלתחום טכנולוגיות המידע יש ערך עבור הארגונים שלהם גם אחרי המגפה.

ההמלצה הראשונה היא שהמנמ"רים יהיו קרובים, הכי קרובים, ללקוחות שלהם – אנשי הביזנס בארגון. זה מסר שמועבר למנמ"רים לא אחת, אבל בפועל, הם ומחלקות ה-IT עדיין נמצאים במעגלים החיצוניים, והמפגש שלהם עם הלקוחות עדיין נעשה דרך המסננת של מנהלי המוצר והמכירות. במק'ינזי אומרים: לא עוד. המנמ"רים חייבים להכיר ישירות את הלקוחות הסופיים שלהם וללמוד אותם, בדיוק כמו שהם לומדים את הטכנולוגיות שלהם. אחרת הם ימשיכו להיות קבלני ביצוע של אסטרטגיה, ולא ייצרו ויובילו אותה. כאן יש למנכ"לים תפקיד מפתח: הם צריכים לוודא שהמנמ"רים יהיו במעגל הכי קרוב של ההנהלה.

כלכלת הענן

המלצה נוספת של מק'ינזי למנמ"רים היא לשים את הענן במרכז האסטרטגיה הטכנולוגית שלהם, במידה שהם לא עשו זאת. הענן כבר כאן הרבה זמן, ואימוצו בארגונים תפס תאוצה בתקופת הקורונה, אבל יש עדיין מהם שנמצאים מאחור.

יש הרבה סיבות למה לעבור לענן. אחת מהן היא שמדובר בשינוי דרוש בעידן הדיגיטלי ובחדשנות. המנמ"רים היו צריכים מזמן להבין ולהפנים שמרבית הארגונים מכירים בחשיבות הענן וצריכים להיות שם. רבים מהם הפנימו זאת, בעוד שאחרים מטמיעים מערכות מחשוב, אבל לא את ההבנה הזו. המנמ"רים צריך לטפל בכלכלת הענן. למעבר לתצורת עבודה זו יש היבטים כלכליים לא פשוטים, כי ההנהלות עדיין רואות בענן כלי שיגביר את היעילות של הארגון ויחסוך בכסף, ולאו דווקא כזה שיבטא. כאן צריכים להיכנס מנהלי מערכות המידע, שבדרך כלל מבינים בחדשנות יותר מאשר ההנהלות הבכירות. עליהם ליצור סביבות עבודה חדשות, ואולי אף ביזנס חדש לארגון, ובכל מקרה – שהם והיעילות שלהם יהיו מובנים לכולם בארגון, ובפרט לדרג הבכיר ביותר.

אתם רושמים?

אתם רושמים? צילום: BigStock

להעצים את המפתחים

על סדר היום של המנמ"רים חייב להיות סעיף שעוסק בהון האנושי. עליהם להתמקד במפתחים שנמצאים תחתיהם. אלה החיילים בשטח, שבעזרתם הם, כמפקדים, מממשים את התוכניות שלהם. ההמלצה היא להשקיע הרבה מחשבה ומשאבים בעידוד ובהעצמה שלהם. הצורך בכך התעצם בתקופת הקורונה, שבה רבים עבדו מרחוק ולא היו קרובים למנמ"רים, כמו גם לארגונים בכלל.

לדרך שבה המנמ"רים ידאגו למפתחים תהיה השפעה על היכולת שלהם לאתר עוד אנשים טובים – משימה שהיא כיום קשה מאוד, ובמקרים מסוימים אף כמעט בלתי אפשרית. לכן, המנמ"רים צריכים לייצר תרבות ארגונית שמשרה על המפתחים אווירה טובה, בעיקר באמצעות קשר ישיר ונעים.

כמובן שאי אפשר בלי אבטחה

בארגונים רבים מתייחסים לפונקציות האבטחה והתאימות כאל רע הכרחי, שאמנם אי אפשר בלעדיו, אבל ככזה שגוזל זמן ומשאבים נוספים. המשימה של המנמ"רים בנושא זה היא להבהיר להנהלה ולעובדים שהאבטחה היא תחום שכולם בארגון אחראים לו, ולא רק אנשי הטכנולוגיה ואבטחת המידע. כלומר, עליהם להוציא את הנושא הזה מגבולות ה-IT בלבד. המנמ"רים צריכים גם לפתוח את הארגון למומחים, לחבר אותם עם אנשי הצוות שלהם וללמד אותם שהחוכמה אף פעם לא נמצאת במקום אחד. פתיחות רעיונית ומחשבה מחוץ לקופסה הם מרכיב חשוב ביותר בפעילות תקינה ובאבטחה מרבית.

ממשל הנתונים

נושא נוסף הוא ממשל הנתונים. הכוונה היא ליכולת לנהל ולשלוט על ים הנתונים, שכל עובדי הארגון מוצפים בו. סקר אחרון של מק'ינזי מגלה שהמשתמשים בנתונים משקיעים כ-40% מזמנם בחיפוש אחר מידע ועוד פרק זמן דומה בסינון מידע לא רלוונטי. כמעט מיותר לציין שיש לכך השלכות ישירות על הביצועים ועל היכולת של הארגון. תפקיד המנמ"רים הוא למצוא דרכים יצירתיות לסייע לאנשי הארגון בנושא זה.

השורה התחתונה: 2022 תהיה שנה מאתגרת למנמ"רים ול-IT בכלל. רבים מהם יימדדו האם הם יצליחו לשמר את ההצלחה של הקורונה ולהוכיח שלתחום טכנולוגיות המידע יש ערך עבור הארגונים שלהם גם אחרי המגפה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים