האתגרים הלאומיים של ה-IT

בפני ענף המיחשוב והטכנולוגיה הישראלי עומדת משימה חשובה מאין כמותה: לסייע לצה"ל, המשטרה ושאר כוחות הביטחון לעשות הרבה יותר עם המשאבים הקיימים ● רשמים מכנס ITforIDF

כל מי שהאזין היטב אתמול (א') להרצאתו הסדורה של מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אודי שני, בכנס ITforIDF – ובמיוחד לדברים שנאמרו בין השורות – יצא עם מטען של ידע אסטרטגי מהמעלה הראשונה.

כך, למשל, למדנו שה-IT מגויס באופן רשמי למאבק מול איראן. כן, מסתבר שבהיערכות לאיומי ציר הרשע, יש תפקיד חשוב ל-IT כחלק מהעליונות הצבאית של ישראל. המפתח לניצחון בזירה האיראנית נמצא לו אי שם בחלל. לישראל, כידוע, יש יתרונות רבים בתחום זה. כעת היא זקוקה להעצים ולהגדיל את החדשנות בתחום.

בזירה הצפונית, החיזבאללה – שנתון לשליטת הסורים והאיראנים – לא מסתיר את ארסנל הנשק שלו. כדי לטפל בנסראללה, יש ליצור בנק מטרות שנאספות על ידי מודיעין המבוסס על מידע שאיכותו הגבוהה מושתתות על ה-IT. ההצלחה מתבססת על היכולת של מערכות מידע לתת למקבלי ההחלטות את המידע השלם והמדויק ביותר בזמן הנכון. ה-IT כבר הוכיח את זה בעבר, ועכשיו, אם ננסה לפרש את דבריו של שני, יש ל-IT הזדמנות נוספת להוכיח את עצמו. לאף אחד באולם לא היה ספק שאכן זה קורה כבר כעת.

אתגר נוסף הוא בבניית הכוח הצבאי. צה"ל עומד בפני אחד השינויים הלוגיסטיים הגדולים בתולדותיו. "זו הזדמנות של פעם בחיים, זה לא יקרה שוב", הגדיר זאת שני. הכוונה היא לפרויקט העברת חלק גדול מבסיסי צה"ל לנגב. לספקי ה-IT הסקפטיים שישבו באולם, הציע האלוף במילואים לקחת את המהלך הזה ברצינות. יש כבר מכרזים באוויר, אמר שני ואתגר אותם: "תהיו יצירתיים – הרבה יותר ממה שאתם חושבים שצריך להיות"…

שני הוא אורח כמעט קבוע בכנס. אלא שבניגוד למרצים רבים, הוא הגיע לכנס השנתי הזה בכמה כובעים. זה החל כשהיה באגף התיקשוב – בראשו עמד בין השנים 2003 ל-2007. שני ראה חשיבות רבה מאוד בהשתתפות בכנסים מסוג ITforIDF. הוא עודד את קציניו ואנשיו להופיע, להסביר לציבור מה הם עושים ובעיקר להדק את הקשר עם התעשיה. אכן, אלו היו ימי הפריחה והשיא של האגף מבחינת תודעתו בציבור.

בשנה שעברה הופיע שני כאורח הכבוד בכנס, הפעם כמנכ"ל סיב"ת. אתמול, בנאומו, נדמה היה שהוא לא יכול להתנתק מתפקידו הקודם. כך, שני התרשם עמוקות ממעמדו של ההיי-טק בייצוא הביטחוני. הוא סייע באופן אישי לחבר בין חברות וגורמים ישראלים ובינלאומיים. אבל, אמר שני, "לא ראיתי את ה-IT מוביל בייצוא הביטחוני". לטענת מנכ"ל משרד הביטחון, אין לכך הצדקה. כך, אל רשימת המטלות שניסח לאנשי ה-IT אתמול, נוספה מטלה נוספת: להגביר את הייצוא הביטחוני של ה-IT. לשיטתו של שני, זה אפשרי ועוד איך.

האתגר הביטחוני לא היה היחיד שהועמד אתמול בפני ענף ה-IT. תת ניצב ניר מריאש, ראש מינהל הטכנולוגיות במשטרת ישראל, הציג יחד עם עוזרו – עופר שנהב, מעט מהכלים הטכנולוגיים שעומדים היום לרשות משטרת ישראל. הרי אנו מצויים כיום בשיא של פעילות בפרשיות שוחד ומרמה, שמחרידות את כל מי שמתעמק בהן. כולנו מקווים שהדברים יתבררו כחשדות בלבד, אולם בינתיים החוקרים עובדים שעות נוספות. כל 100 החוקרים שעוסקים בפרשת הולילנד, למשל, מצוידים במיטב הכלים הטכנולוגיים ומערכות המיחשוב והמידע שבוודאי מסייעים להם להגיע לחקר האמת טוב יותר.

ויש גם השקעה עיקשת במערכות שו"ב. המשתתפים בכנס זכו לתצוגה בשידור חי של דיווחים על אירועים שקרו בזמן אמת בגוש דן – מהמעקב אחר ניידות, דרך הטיפול ועד אפשרויות הניהול שעומדות לרשות המפקדים בדרגים הבכירים. בשלב זה עלתה השאלה הבלתי נמנעת: עם כל הכבוד לטכנולוגיה, מדוע פורצים לבתים אצלנו ברחוב בכל שני וחמישי, אך המשטרה חסרת אונים? מריאש לא ניסה לטייח. "נכון, לא על כל התפרצות וגניבה אנחנו ממנים צוות של יח"א", אמר בחיוך. לדבריו, יש לנו משטרה קטנה עם שק ענק של משימות ואתגרים שמוטלים עליה חדשות לבקרים. מערכות המידע הם אחד הכלים שמאפשרים למשטרה להכפיל את הכוח שלה ולנצל טוב יותר את המעט שיש לה כדי לשרת את כולנו טוב יותר.

השורה התחתונה: כנס ITforIDF העניק אתמול בנק של משימות לכל מי שפועל בענף ה-IT. באי הכנס למדו שיש ל-IT עוד הרבה עבודה בשנים הקרובות, כדי שיוכל לסייע אפילו יותר לצה"ל, למשטרה ולשאר גופי הביטחון השונים, לעמוד במשימות המרכזיות שלהם טוב יותר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים