האם מכשירי הפקס של משרדי הממשלה יוצאים לגמלאות?

החוק שמחייב את משרדי הממשלה להציע אופציה לתקשר אתם באמצעות מייל בדרך לעבור ולקרב את הממשלה אל העידן הדיגיטלי ● האם אפשר לומר לפקס: "ברוך שפטרנו מעונשו של זה?"

ואולי במשרדי הממשלה מעדיפים את הצלילים המעצבנים של הפקס? צילום אילוסטרציה: BigStock

ערב יציאתה לפגרה, עם סיום מושב החורף, אישרה אתמול (ג') ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת לקריאה ראשונה הצעת חוק ממשלתית שלפיה גופי הממשלה יחויבו לאפשר לאזרחים, הלקוחות שלהם, לבצע את התקשורת אתם גם באמצעות המייל. עם המעבר הסופי של החוק תהיה זו דרך קבילה וחוקית לחלוטין

ההחלטה הדרמטית הזו התקבלה במסגרת אישורו לקריאה ראשונה של חוק ממשל זמין, שאם יעבור אותה, יאושר לקראת הצבעות בקריאות שנייה ושלישית – מן הסתם, רק במושב הבא.

יוזמי הצעת החוק, הח"כים דוד ביטן ושרן השכל (הליכוד), העלו אותה לפני כשנה ומאז נערכו כמה דיונים בנושא. היא נתקלה, כצפוי, בהתנגדויות אבל, כאמור, עברה אתמול בוועדה.

אות קלון לממשלה

הדרישה של משרדי ממשלה, גופים ממשלתיים כמו הביטוח הלאומי, רשויות מקומיות וגופים ציבוריים אחרים לשלוח להם מסמכים בפקס היא בין אותות הקלון של הממשלה. החזון הבסיסי של ממשל זמין נוסח עוד בעשורים הקודמים, וכבר אז דובר על כך שהממשלה תעשה הכל כדי שהאזרחים יוכלו לתקשר אתה בכל דרך דיגיטלית שהיא. המטרה בכך היא שהם לא יצטרכו לטרטר את עצמם למשרדים ולהמתין שעות בתור לקבלת קהל.

החזון הזה חלחל לאט מאוד, והוא עדיין לא מופנם ולא מובן מאליו ביותר מדי משרדים. הממשלה אמנם כבר הודיעה מזמן שאין שום מניעה לקבל מסמכים ולתקשר אתה באמצעות המייל, אבל ההמלצה הזו נשארה על הנייר ופקידי הממשלה לא יכולים היו, ובמידה רבה עדיין אינם יכולים, לנתק את עצמם מהפקס, מהניירות ומהביורוקרטיה שהם מייצרות.

ח"כ ביטן אף העז להרחיק לכת והגיש הצעת חוק נוספת, שתחייב את עובדי הממשלה שמשרתים אזרחים לחשוף את כתובת המייל הארגונית שלהם, כדי שאם אזרח מתחיל טיפול מול פקיד מסוים, הוא יוכל להמשיך ולתקשר אתו. גדודים של נציגי רשויות ומשרדים נהרו לוועדת המדע בקיץ שעבר כדי להסביר עד כמה זה מסוכן. לזכותם של היו"ר, ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה), ושל ח"כ ביטן צריך לומר שהם הבינו מהר מאוד היכן הם עומדים והודיעו שהם לא מתרגשים מהבכי והנהי. הם ציינו כי לא יוותרו ויעבירו את ההצעה בכל מקרה – בין אם זה מוצא חן בעיני הפקידות או לא.

הצעת החוק שהתקבלה אתמול היא אמנם קצת יותר מרוככת מההצעה המקורית ולא מחייבת את פקידי הממשלה לחשוף את המייל שלהם, אבל היא התקדמות יפה. השאלה הגדולה היא כיצד אוכפים את זה. אין לממשלה יכולת להעמיד מפקחים ליד כל פקיד וכל פקס כדי לראות מי עדיין משתמש במכשיר זה, שנעלם כמעט לחלוטין מבתיהם של האזרחים. לבקש כיום פקס מאזרח זה לא רק הטרטור של ההתעסקות בנייר, אלא גם הצורך לכתת רגליים כדי למצוא מקום שיש בו פקסימיליה – מצרך נדיר ביותר.

ההצעה קובעת שהתקשורת דרך האינטרנט היא אופציה חוקית שהאזרח יכול לעמוד על זכותו להשתמש בה, אבל עדיין לא נכללה בה הוראה להוציא לפנסיה את מכשירי הפקס. מכאן שהצלחתו של החוק, באם יאושר בקריאות שנייה ושלישית, תימדד בתגובות של האזרחים וביכולת שלהם לדווח על משרדים או פקידים שמסרבים ללכת עם הקדמה. זוהי חכמת ההמונים, שמסייעת לאזרחים לממש זכות בסיסית במאה ה-21 של כל אדם באשר הוא: לשלוח מייל למשרד ממשלתי.

יאיר פראנק, ראש רשות התקשוב הממשלתי, אמר בכמה הזדמנויות שביסוס השירות על המייל והטלפונים הניידים הוא אחד האתגרים המרכזיים של הממשלה, שרוצה ליישם אחת ולתמיד את האזרח במרכז. הוא קרא לאזרחים לדווח על כל משרד שיסרב לקבל מהם מסמך אלקטרוני וידרוש פקס. לאחר שההצעה תעבור סופית, תהיה זו חריגה מהחוק, ופקיד שיאותר בהתעקשות שלו על פקס יצטרך למצוא הסברים הולמים להתנהגותו.

השורה התחתונה: הצעת חוק ממשל זמין עם הסעיף המשחרר אותנו מעונשו של הפקס היא צעד אחד קטן אבל חשוב בדרך למהפכת הממשל הזמין באמת, שמגיעה לאזרחי המדינה ביום הולדתה ה-70.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ירון

    לא אבייקטיבי, אבל יודע שפקס יותר מאובטח מכל טכנולוגיה אחרת! וכיום ניתן להשתמש בפקס בצורה דיגיטלית .. לכן הערכתי שהפקס יהיה נוכח לעוד מספר שנים טובות. ומה שבטוח שתחל התקפה רבתית על מוסדות האינטרנט , ותושבים לא יוכלו לתקשר הפקס יחל בעלייתו המחודשת (אולי )...

אירועים קרובים