סיכום הסיכומים

יונתן קורפל מחבר את הדיווחים של אמזון בארה"ב עם אלה של טלסקר בישראל, בכדי לקבוע פעם נוספת שהאינטרנט היה גיבור העשור החולף ויהיה הכוכב גם בעשור הבא עלינו לטובה

הפעם נתגלגלה לידינו זכות מיוחדת לקפל בטור אחד את סיכומי השבוע, השנה והעשור. לכאורה, משימה בלתי אפשרית. בפועל, כולם מצביעים על הגיבור האולטימטיבי של כל מסגרות הזמן: האינטרנט. יתרה מכך, מבלי להסתכן בכתיבת דברי שטות, אני מוכן להתנבא שהאינטרנט יהיה גם הכוכב הגדול של העשור הבא. המנוע הכלכלי של הרשת הוא כמובן המסחר האלקטרוני, בהגדרתו הרחבה.

בראשית השבוע קראנו את הדיווח המסורתי של אמזון (Amazon) על מכירות חג המולד. מהנתונים החלקיים והמגמתיים ששחררה חברה מקוונת זו, ניתן ללמוד כמה עובדות שמשמעותן ברורה כשמש. ראשית, ב-14 בדצמבר, יום שיא המכירות בארה"ב לקראת החגים הנוצריים, נקודת מדידה השוואתית מוכרת, שוב נשבר שיא כל הזמנים של המכירות. המסחר המקוון ממשיך בבטחה בדרכו לכיבוש מעמד העל. ביום האמור הצליח העסק האינטרנטי המוביל לבצע בממוצע כ-110 הזמנות בשנייה, או קרוב לעשרה מיליון ביממה! זוהי המחשה נפלאה ליכולת של המסחר ברשת לעומת המוגבלות האפסית של המערכות המסורתיות. יש כאן גם הוכחה, כי הטכנולוגיות השולטות ברשת הגיעו כבר לרמת בשלות ויציבות סבירה. מכאן והלאה השמיים הם הגבול.

מעל לכל, הייתה בהודעת החברה עובדה שמשכה את תשומת הלב הגדולה ביותר והביאה מיליוני ציטוטים ברשת. מסתבר, כי במכירות החג השנה, עברו הכמויות הנמכרות של הקינדל (Kindle), אותו מכשיר ספרים אלקטרוניים, את מכירות הספרים המסורתיים. יש מי שעדיין מלהג, אודות הרצון לחוש את הנייר המרשרש בעת הקריאה. לא פעם במדור זה השמעתי דעה ברורה כי עתיד הספרים והעיתונים קשור למכשיר האלקטרוני-אינטרנטי זה.

העובדות הנחרצות כעת כבר מאחורינו. ממש בימים אלה נחשפה העובדה, כי ידיעות אחרונות פועל מאחורי הקלעים לקראת כניסה אל העיתונות האינטרנטית הניידת. זו העושה שימוש במכשירי קריאה אלקטרוניים מן הסוג האמור. מי אם לא מומחי העיתונות הראשונים במעלה, יודע את אשר עולל האינטרנט לתעשיית המודעות מאידך, כמו גם להרגלי הקריאה. אצלם ההטמעה של הלקחים, אף אם באיחור, הנה שאלה של להיות או לחדול.

באמצע השבוע נחשפנו לנתונים השוואתיים מסקריה של טלסקר. עובדות אלה, הקשורות בסביבה המקומית שלנו, מצביעות בעצם על אותה מגמה. אמנם באיחור רב לעומת המדינות המפותחות ובקצב שמותיר אותנו כל העת מאחור, אבל המגמה ברורה ללא עוררין.

לפני עשור היו בישראל מעל מיליון גולשים, כיום חיים בקרבנו פי ארבעה העונים להגדרה זו. אז, 21% הצהירו על רכישות מקוונות של מוצרים ושירותים, כיום – 67%. אם מחברים את שני הנתונים יחדיו, מקבלים תמונה ברורה על מגמה אדירת ממדים. אני משוכנע שאין מה שיבלום תופעה זו, חייבים להבינה, להפיק ממנה את המרב. צריך גם לקוות שעם השנים נסגור הפער ונהיה כאחד העמים בתחום זה.

עד כאן על התופעה החשובה מאין כמוה של המסחר האלקטרוני. ועוד לא אמרנו מילה על ההיבטים האחרים של האינטרנט. ההשלכות החברתיות והתרבותיות דרמטיות אף הן.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. בובליל

    מי שלא קולט את היתרון של האינטרנט הפסיד את העולם

אירועים קרובים