"יש הרבה מקום לנשים להשתלב בתעשיית ההיי-טק"

"יותר ויותר נשים באות לידי ביטוי בעמדות בכירות, במקצועות טכנולוגיים ובכלל, אבל עדיין יש מקום לאפשר ליותר נשים להשתלב", אמרה אירנה פורטניק, סמנכ"לית טכנולוגיות ותפעול ב-Cal ● שאלון לרגל יום האישה הבינלאומי

אירנה פורטניק, סמנכ"לית הטכנולוגיות והתפעול של Cal. צילום: סיון פרג'

שמי: אירנה פורטניק.
תפקידי: סמנכ"לית טכנולוגיות ותפעול ב-Cal (כרטיסי אשראי לישראל).
ותק בתפקיד: כשנה.
תפקידים קודמים: סמנכ"לית תפעול, תכנון ופיתוח ב-Cal.
השכלה: תואר ראשון בהנדסת תעשיה וניהול, ותואר שני במנהל עסקים.
משפחה: נשואה + בת + נכדה מקסימה בת שנתיים (סבתא גאה).

האם יש או הייתה לך רול מודל אישה בהיי-טק?
"שריל סנדברג, מנהלת התפעול הראשית של פייסבוק (Facebook), מעוררת השראה בעיניי. סנדברג היא לא רק מנהיגה, שמיישמת בעצמה – אשת קריירה ואשת משפחה, אלא גם מובילת דעה ושינוי בכל הנוגע לנשים בשוק העבודה: היא מרצה בנושא ואף כתבה ספר בשם לפרוץ קדימה: נשים, קריירה והרצון להנהיג. היא מביאה איתה רוח כנה ועוצמתית, שנותנת השראה לנשים והבנה למערכות שלמות לגבי המהות של שוויון אמיתי".

מה הביא אותך להיי-טק?
"לתפיסתי, עולם הטכנולוגיות הוא עולם מרתק – הוא דינמי, יצירתי, פורץ גבולות ומשפיע על היום יום של כל אחד מאיתנו. כמו כן, יש לטכנולוגיות קשר הדוק לעולם העסקי וזה תחום שמאפשר ללמוד ולהתפתח".

האם את חושבת שיש אפליה נגד נשים בתעשייה?
"אני חושבת שיש הרבה מקום לנשים להתפתח בתעשייה. בעולמות הפיננסיים, למשל, בראשות בנקים גדולים עומדות נשים. יותר ויותר נשים באות לידי ביטוי בעמדות בכירות נוספות, במקצועות טכנולוגיים ובכלל, אבל עדיין יש מקום לאפשר ליותר נשים להשתלב".

האם נתקלת אישית באפליה נגדך בתעשייה, על רקע היותך אישה?
"לא".

אחוז הנשים בהיי-טק ובסטארט-אפים נמוך משל הגברים. כיצד ניתן לתקן את המצב?
"התשובה מורכבת משני חלקים: ראשית, צריך להתחיל בחינוך מגיל צעיר ולהעביר מסר ברור של שוויון – גם ביכולות וגם בתפיסה ובתחושת המסוגלות. יש לגדל דורות שבהם נשים מכירות בכישוריהן ומתפתחות מילדות במקצועות ריאליים, טכנולוגיים, מדעיים וניהוליים. שנית, צריך לתת לנשים בצורה כנה את אותן ההזדמנויות ואת אותו הקרדיט שנותנים לגברים. כמו כן, צריך שמקומות עבודה יאפשרו לנשים להתקדם – גם במובן של התפקיד וגם במובן של האיזון בין בית לקריירה, שבעיניי ייטיב גם עם גברים.

האחריות לתיקון המצב מוטלת על כלל האוכלוסייה: על מערכת החינוך, על מקומות העבודה ועל הנשים עצמן".

האם יש יתרון כלשהו לחברות בהעסקת נשים?
"בראייתי, לנשים ולגברים יש יכולות אינדיבידואליות ולא נכון להכליל – לא לטובה ולא לרעה. האפליה מתחילה בחשיבה שיש שוני. בסופו של דבר זה תלוי אדם – נכון לבחון את יתרונותיו וחוזקותיו של כל אדם בפני עצמו.

לכן, היתרון הגדול נובע בעיניי מכך שאם יתנו הזדמנויות אמיתיות, הוגנות ומאוזנות לנשים – שוק העבודה, המקצועות הריאליים והטכנולוגיים ושדרות הניהול פשוט יקבלו מבחר רחב יותר של אנשים מוצלחים, מאחר שיותר נשים יבחרו להשתלב במעגל העבודה במקצועות האלה ויבחרו להתקדם. אני רואה בהעסקת נשים פריבילגיה, לא רק כמי שמעודדת נשים להשתלב בשוק העבודה, אלא גם מתוך הכרה ממשית ביכולות הגבוהות שנשים מביאות עימן למקום העבודה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים