"הרחבת קהילת ההיי-טק בחיפה ובצפון היא אינטרס לאומי"

"חייבים לפתח עוד אזורי היי-טק – אי אפשר שהכול או הרוב יהיה באזור אחד", אמרה יעל מיטלמן, מנכ"לית היי סנטר, שפועלת לקידום ההיי-טק בחיפה ● בראיון לאנשים ומחשבים היא מסבירה למה כדאי לסטארט-אפיסטים ולמשקיעים להגיע לעיר הכרמל

יעל מיטלמן, מנכ"לית היי סנטר ונצ'רס. צילום: צביקה גולדשטיין

סטארט-אפיסטים, יזמים ומשקיעים רוצים להיות קרובים למרכז העניינים, שנמצא במרכז הארץ. למה להם לעבור לחיפה?
"המרכז אמנם קורץ, אבל חייבים לפתח עוד אזורי היי-טק, כולל בחיפה ובצפון. אי אפשר שהכול או הרוב יהיה באזור אחד, מדובר באינטרס לאומי. הסטטיסטיקות מראות ש-5% בלבד מחברות הסטארט-אפ והטכנולוגיה נמצאות בירושלים, רק 4% בחיפה ובבאר שבע ובנצרת – פחות מ-1% בכל אחת מהן. זה מצב שלא יכול להימשך.

למה חיפה? כי נמצאים בה שלושת המאפיינים המאוד משמעותיים על מנת שאזור יתפתח כאזור היי-טק: אוניברסיטאות טובות, הון אנושי טוב והון כספי, ובשני הראשונים היא אף מצטיינת.

מה שיש פחות הוא ההון, וכאן אנחנו נכנסים לתמונה. היי סנטר מגייסת הון לחיפה, היא הקימה מעל 20 חברות בשנים האחרונות ומגבשת כעת שתי שיטות מימון חדשות. אנחנו מגובים על ידי עיריית חיפה, בראשותו של יונה יהב, ועל ידי החברה הכלכלית של עיריית חיפה".

מה זה בעצם היי סנטר?
"הוקמנו לפני שמונה שנים כחממה טכנולוגית-עסקית לחברות בשלבים מאוחרים יחסית. בשנתיים האחרונות אנחנו גוף השקעות פרטי בבעלות החברה הכלכלית של עיריית חיפה ומתמקדים בסטארט-אפים שמעוניינים להשתקע בעיר.

כשהתחלנו את הדרך, כגוף עירוני כמעט יחיד באזור, השתדלנו לתת הזדמנות לחברות מכל התחומים. כיום אנחנו מתמחים ב-2-3 תחומים: תוכנה וניו-מדיה – מובייל ורשתות חברתיות. עם זאת, יש אצלנו גם חברות שמתעסקות בתחומים אחרים, כמו מכשירים רפואיים וגילי אושן, שעוסקת בתחום החקלאות הימית. ליווינו אותה לא מעט שנים והיא מצליחה מאוד כיום. היא זכתה לא מזמן במכרז ממשלתי והוכרה על ידי האיחוד האירופי כחברה שתורמת למזון ולניקיון – מה שהניב לה מענק של 2.5 מיליון יורו.

היי סנטר מציעה למשקיעים הזדמנויות השקעה. הקמנו מועדון שחברים בו משקיעים מהטובים בארץ. אנחנו עורכים כנסים ונוצרות השקעות בחברות מאזור האחרון. בכנס האחרון הכרזנו על פלטפורמת מימון משתף – אנחנו לוקחים חברה ומכירים אותה למשקיעים המוכרים לנו. בנוסף, אנחנו מקימים בימים אלה את קרן היי סנטר ונצ'רס, בהיקף של 30 מיליון דולר, ומציעים למשקיעים תנאים שיגדילו את החזר ההשקעה".

האם ועד כמה הרשויות מחויבות לקידום ההיי-טק בחיפה?
"הממשלה מכירה בחשיבות של פיזור ההיי-טק על פני מקומות שונים בארץ ולפני כחודש קיבלה כמה החלטות שמעידות על הכיוון הזה. החלטה ראשונה, שלא קשורה רק להיי-טק אבל בהחלט גם אליו, היא תוכנית גרנדיוזית לקידום הצפון. החלטה נוספת היא קידום חיפה כעיר חכמה ומוקד היי-טק ארצי, בשיתוף פעולה עם גופים שונים, בהם העירייה והטכניון.

ההחלטות האלה יתנו לנו את האבן האחרונה והנוספת שנדרשת לנו על מנת שחיפה תהפוך למוקד היי-טק אמיתי. כדאי לחברות, יזמים ומשקיעים לנצל את זה. המדינה מזרימה הון ואני מאמינה שדרך היי סנטר זה יתמנף בצורה טובה. למשקיעים כדאי לבוא לחיפה כי הסצנה כאן מוכנה להזרמת ההון. כשההון האנושי מתחיל לזרום, אפשר להסתייע בו להורדת סיכונים.

גם עיריית חיפה פועלת רבות בנושא, והראייה היא אנחנו – ששייכים לחברה הכלכלית, שהיא חברה בת של העירייה. יש לפרנסי העירייה, ובראשם ראש העיר, חזון נרחב לקידומה כעיר טכנולוגית והיא נערכת להמשיך לקדם את הנושא מהותית. ראוי להזכיר שבעוד שעד 2014 קיבלנו מימון גם מהמדען הראשי, מ-2014 אנחנו ממומנים רק על ידי עיריית חיפה, שהקצתה לנו קרן שבאמצעותה אנחנו משקיעים לחברות".

יש באחרונה דיבור חזק על שילובן בהיי-טק של אוכלוסיות שכרגע פחות משולבות בו. איפה אתם בנושא הזה?
"זה אחד הדברים הבולטים והחשובים אצלנו, ואחד הדברים שיעזרו לצמצום המחסור בכוח אדם שקיים בהיי-טק הישראלי.

הנושא הזה קרוב מאוד לליבי. רואים אצלנו פלורליזם מלא וזה משתלב עם היותה של חיפה עיר סובלנית לאוכלוסיות שונות.

כך, למשל, יש לנו שיתוף פעולה רב עם החברה הערבית. אחת החברות שאצלנו מנוהלת על ידי שני יזמים – אחד מהם מהחברה הערבית. בחברה אחרת, מנהל הטכנולוגיות הראשי הוא ממגזר זה.

בנוסף, אנחנו פועלים רבות לקידום נשים, וזה בא לידי ביטוי גם בהנהלה של היי סנטר: אני המנכ"לית וגם היו"רית היא אישה. אנחנו מאמינות שחייבים לקדם נשים בהיי-טק, מה גם שסטטיסטיקות מראות שחברות שמקדמות נשים לדירקטוריונים מראות רווחיות גדולה יותר".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. Eric

    שאלה: מדוע כל הכנסים והתערוכות , ובלי יוצא מן הכלל נערכות כולם במרכז.ובעיקר כל הכנסים העוסקים בתחומיי המחשב וההייטאק? האם זה מרמז כי המפיקים של אותם כנסים עדיין רואים את חיפה כלואטאק? ובמידת הצורך אשמח מאוד לעזור ולהירתם לעניין קידום הכנסים לחיפה. בהצלחה אריק

אירועים קרובים