עמק הסיליקון הישראלי צריך להיות בחיפה

היזמים החיפאים הוגים רעיונות ומפתחים, והאקדמיה בעיר מצטיינת בלימודים הטכנולוגיים ● מה שצריך הוא שהממשלה תלך אחרי החברות הרב לאומיות ותציב בסדר עדיפות גבוה את קידום ההיי-טק בבירת הכרמל

יעל מיטלמן, מנכ"לית היי סנטר ונצ'רס. צילום: צביקה גולדשטיין

שנים רבות עומדת העיר חיפה כעמוד שידרה בכל הקשור לחינוך ולהשכלה גבוהה במדינת ישראל. האוניברסיטאות הפועלות בתחומה, המכללות האקדמיות והחברות המובילות בתעשיית ההיי-טק שקבעו בה את משכנן הפכו את העיר למוקד אקדמי ראוי ומכובד, כאשר הטכניון מדורג בצמרת העולמית של המדע ומצמיח זוכי פרס נובל.

לצד הפן האקדמי, וכחלק מהמגמה הישראלית העולה, פורחת בעיר היזמות הטכנולוגית. כמעט מדי יום נערכים בה אירועי יזמות, השקות, אירועים למשקיעים, ערבי חשיפה של טכנולוגיות ועוד.

השילוב של אקדמיה ותעשייה השואפות לפתח את הטכנולוגיות החדשות ביחד עם הרצון של צעירות וצעירים לפרוץ גבולות, להגיע להישגים ולהיות "הגוגל (Google) הבאה" הוא המתכון הטוב ביותר להצלחה של תהליך שכזה. אלא שכאן דרושה עזרתה של הממשלה.

מתוך חובה לאומית ואחריות ציבורית, יהיה על המדינה לקבל החלטה ולתמוך במהלך שחייב לצאת כבר לדרך. מדינת ישראל חייבת לתמוך במה שמתקיים בחיפה מבחינה טכנולוגית: היזמים החיפאים בנשמה כבר יוזמים, מפתחים, נפגשים, חלקם (כמו כל יזם) נכשלים וחוזרים אל קו ההתחלה, ואחרים מצליחים להגיע לחברות שמייצרות פיתוחים ההופכים את העולם למקום טוב יותר ומקור פרנסה למשפחות רבות. במילים אחרות – אנחנו, בחיפה, כבר התנענו את הרכבת על מנת שתניע את גלגלי הכלכלה של הצפון.

כאן צריכה להיכנס מדינת ישראל. כשהמדינה קיבלה החלטה לפתח את אילת היא ביטלה את המע"מ, וכשהיא ביקשה לתמוך ביקנעם היא השיגה הטבות מס והפכה את המקום לאזור עדיפות לאומית שצמח ופרח. כך גם כשהיא פועלת לקידום יישובי קו העימות.

כשהמדינה רוצה – היא יודעת לעשות

המדינה מכירה את כללי המשחק. היא יכולה לסייע באמצעות כמה החלטות ממשלה פשוטות אבל חשובות. החלטות שיסייעו בפיתוח של הכלכלה הישראלית כולה עם דגש על חיפה וצפון הארץ, ויאפשרו למיטב המוחות שלנו לעסוק בפיתוחים המיטיבים את החיים ואיכותם. יש בידה של ממשלת ישראל לסייע ביצירת מקומות תעסוקה בפריסה ארצית, וביכולתה לעזור לפיזור נכון יותר של אוכלוסיה ברמה הלאומית ובהגשמת חלומות של יזמים. זה יעזור לחיפה ולמקומות רבים נוספים בארץ.

חובתה המצפונית של הממשלה, ובפרט של משרדי האוצר, הכלכלה והמדע, לתת ליזמים את הכלים, לפתוח ערוצים לקידום טכנולוגיות, לעודד במענקים ובהטבות מס, לפתח תוכניות מדען ייעודיות ולתת לחולמים את המערכת התומכת להגשים את החזון.

אין לי ספק שמדובר בהשקעה משמעותית ולא מבוטלת. ואולם, מדינה בעלת חזון יכולה להתבונן בראייה אסטרטגית ולקבל החלטה שהיא מקימה מרכז יזמות טכנולוגית ומבססת אותו בחיפה. זאת, אחרי שחברות היי-טק בינלאומית קבעו בה את מיקומן, אחרי שנים בהן האקדמיה כבר פעילה ומאחר שיש בעיר הכרמל יזמים שכבר יצאו לדרך. חובת הממשלה לתת להם את הכלים.

ממשלת ישראל יכולה וצריכה לקבל את ההחלטות, הרעיונות והדרישות כאן ועכשיו. לא מדובר במיליארדי שקלים אבל מדובר בשינוי פני העולם, המדינה והעיר. שרי הממשלה, תנו לחיפה להיות עמק הסיליקון של ישראל. העיר יכולה להיות מרכז פורח ומפרה אם רק תקבל את מטריית התמיכה המאפשרת לפרויקטים לקרום עור וגידים.

עיריית חיפה פועלת וכבר הכריזה שתפעל ותעשה ככל שהיא יכולה כדי לקדם את העיר כבירת הטכנולוגיה הישראלית. עמק הסיליקון יכול להיות בעוד שנים בודדות כאן, בחיפה. זה עניין של החלטה.

הכותבת היא מנכ"לית החממה החיפאית hiCenter Ventures.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים