כיצד ג'ו טוצ'י יכול לשמש מודל לחיקוי למנכ"ל מצליח?

בלוגר ובעל טור שטוען שהוא מכיר את טוצ'י שנים רבות משיא מספר עצות למנכ"לים, על בסיס תקופת מנהיגותו של מנכ"ל EMC הפורש

ג'ו טוצ'י, מנכ"ל ויו"ר EMC. צילום: אור יעקב

ג'ו טוצ'י, מנכ"ל, יו"ר ונשיא EMC, הודיע בכנס האחרון של החברה על פרישתו ממנה. טוצ'י עוזב את תפקידו אחרי 15 שנות כהונה, ערב מיזוג הענק שלה עם דל (Dell), תמורת 67 מיליארד דולר. הוא עוזב אותה עם דימוי של אחד המנכ"לים המצליחים בעולם ומשאיר למנהיגים החדשים של החברה נכסים חשובים בתרבות ארגונית ובאבני יסוד לניהול נכון של גוף ענק כמו EMC.

הבלוגר ובעל הטור רוב אנדרלה מאתר CIO, המעיד על עצמו כמי שמכיר את טוצ'י שנים רבות, ניסח שורה של טיפים למנהלים מצליחים, על סמך המודל של טוצ'י. העצות שלהלן נכונות וטובות לכל מנכ"ל, מתחיל או ותיק, והערובה שהן נכונות היא שטוצ'י יישם לפחות חלק מהן בהצלחה.

העצה הראשונה נוגעת לאישיותו של המנכ"ל. על פי אנדרלה, הוא חייב לסגל לעצמו פרק חשוב בצניעות. הוא לא המלך של העולם ולא מלך מלכי המלכים. מנכ"לים רבים שמגיעים לצמרת משכנעים את עצמם שהם כל יכולים ושרק להם ניתנה היכולת להוביל ולפתור בעיות, שאם לא כן – לא היו בוחרים בהם. מדובר בטעות ובמקום זאת, המנכ"ל צריך להיות ראשון בין שווים. האחריות היא אמנם שלו, הוא מקבל את ההחלטות, אבל עליו ללמוד להתייחס במלוא הרצינות והכבוד לאלה שעובדים אתו.

מכאן נובעת המלצה נוספת, שנכונה לכל ארגון: על המנכ"ל לשמור על עובדיו. כשמנכ"ל מסיים את הקדנציה שלו, אל לו להפקיר אותם אלא לדאוג להם ולוודא עד כמה שאפשר שהם ימשיכו בקריירה שלהם. במקרה שלנו, כאשר טוצ'י הוא הדגם לחיקוי, בחודשים הקרובים נדע עד כמה הצליח לשמור על עובדי EMC.

לא לנקר עיניים

עצה נוספת שהמנכ"ל יכול ללמוד מתקופת כהונתו של טוצ'י, על פי ידידו הבלוגר: אל תנקר עיניים. השגת תגמול נאה ובכסף שאתה מביא הביתה בכל חודש יש לך אפשרות לקנות לעצמך כל מה שאתה רוצה: מכונית יקרה, בית מפואר ומה לא. העצה היא פשוטה: הצנע לכת. הדברים כיום שקופים, ומנכ"ל שנוהג שלא בצנעה יוצר אי נוחות אצל עמיתיו ועובדיו, וגם אצל בעלי המניות. את העצה הזו מן הראוי לשגר באופן אישי לכמה מהטייקונים כאן, בישראל.

תכונה נוספת שנדרשת ממנכ"ל היא להכיר את המוצרים של החברה שבראשה הוא עומד, להבין איך הם עובדים. אם אתם סבורים שזה מובן מאליו, יש לכם טעות. חלק גדול מהמנכ"לים לא גדלו בעולמות הייצור. מנכ"ל שמתמנה לניהול חברה טכנולוגית צריך לשים "למד" על גבו וללמוד לעומק את המוצרים שהיא מייצרת. בשביל זה הוא צריך ליישם המלצה נוספת: לתת לאנשים ללמד אותו, לשמוע ולא לפסול שום דבר.

מנהל טוב צריך להכיר את זירת השוק שהוא חי בה, וזה אפילו חשוב יותר מלהכיר את המוצרים שהחברה שלו מייצרת. פה יש למנכ"ל ערך מוסף חשוב והחלטות שלו יכולות להשפיע מאוד על עתידו של הארגון שהוא מוביל, וכיצד הוא יתמודד עם מתחריו.

מנכ"ל טוב יכול לתת דוגמה לתרבות ארגונית נאותה, שבה כל בעל תפקיד מכיר את עמיתיו ושואף לעבוד ביחד איתם. אם המנכ"ל לא ישדר את המסר הזה, הסיכוי שדברים יזוזו בחברה קלוש. מנכ"ל שמכיר ומבין היטב מה כל אחד ממנהליו עושה יודע לשאול את בעלי התפקידים את השאלות הנכונות ובהתאם לכוון אותם. כאן בא לידי ביטוי תפקיד של מנכ"ל כמנצח על תזמורת או, אם תרצו, מנהיג אמיתי.

התרחק מ-"יס מיניסטרים"

על מנכ"ל שרוצה להצליח לדעת לבחור את אנשיו, לא רק במובן של זיהוי כישורים וכישרונות, אלא גם בבחירת אנשים שיספקו לו נתוני אמת על המצב בכל גזרות החברה. אחת השגיאות שמנכ"לים רבים עושים היא שהם מקיפים את עצמם במנהלים ובעובדים שאומרים להם את מה שהם אוהבים לשמוע, מעין "יס מיניסטרים". כך לא מתפתחת תרבות של היזון הדדי, ויכוחים ויכולת לשמוע דעות שונות, שנחוצה לארגון.

הטכנולוגיה מאפשרת למנכ"לים לקבל מידע הרבה יותר איכותי, מהימן ובלחיצת כפתור מהמחשב האישי שלהם, מבלי להיות תלויים במתווכים למיניהם.

העצה האחרונה היא אחד האתגרים הקשים ביותר של כל מנכ"ל: בחיי ארגון יש לא מעט מצבים שבהם צריך לפטר אנשים. זה לא נעים ולא מוסיף לתדמית של החברה, אבל מנכ"ל טוב צריך להיות מסוגל לזהות מיהם האנשים שלא יכולים לתרום עוד לארגון ולהיפרד מהם לשלום.

בביקורו האחרון בישראל, בסוף 2013, הקדיש טוצ'י ערב שלם לפגישה עם עובדי EMC בארץ. בחלקו הראשון של הערב מצא עצמו טוצ'י מרואיין על ידי אחד מעובדי החברה ועונה לשאלות מפתיעות בחיוך ובפתיחות. כאשר נשאל כיצד טיפס למשרתו הבכירה סיפר כי מעולם לא "חיפש ג'וב", והתמזל מזלו ופנו אליו. בהתייחס למסלול קידומו בחברה אמר כי לגדול בברוקלין של שנות ה-50 עזר בהחלט לצורך כך. "כדי לשרוד שם היית צריך להיות או מהיר או קשוח, ואני לא הייתי מהיר במיוחד…", ציין.

אם תרצו, זו כל התורה על רגל אחת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים