מעמדו של מנהל התשתיות בארגון

עידן הענן, ובמיוחד המעבר לענן ההיברידי, מציב בפני מנהלי התשתיות אתגרים חדשים ושינויים בתפקידם ● כיצד הם יכולים להתאים את עצמם לכך?

נראה שמנהלי התשתיות עומדים לקבל את המקום המגיע להם בשולחן ההנהלה. אילוסטרציה: BigStock

המעבר לענן ההיברידי ולמודל של שירותים במקום תחזוקה קבועה הם אתגרים שמנהלי תשתיות בארגונים צריכים להתמודד איתם, ועליהם לתת מענה לדרישות ההולכות וגוברות של הלקוחות הפנימיים והחיצוניים בהקשר זה. זאת לצד מציאות מטרידה של מחסור חמור במנהלי תשתיות בארגונים, בין היתר מפני שצה"ל, שהיה מקור חשוב להזרמת כוח אדם בתחום הזה, ממעט להכשיר חיילים במקצועות אלה, מסיבות שונות.

הנושאים האלה ואחרים עלו בדיון מסכם שנערך במפגש הראשון של פורום מנהלי התשתיות של אנשים ומחשבים, שהחל לפעול לא מכבר. בפאנל השתתפו עוזי מסיקה, מנהל התשתיות של כאל, ורד ליברמן, מנהלת פעילות אזורית ב-Veeam, שלומי אנג'י, מנהל הטכנולוגיות הראשי של נוקיה (Nokia) ישראל, וניר חצרוני, דירקטור IT בסטרטאסיס (Stratasys).

מנחה הכנס ויו"ר הפורום, אסף הלפרין, מנכ"ל Team Value, הפנה שאלה למשתתפי הפאנל ולקהל: מה מצופה ממנהלי התשתיות בעידן החדש?

מסיקה אמר שמעמדו ותפקידו של מנהל התשתיות בגוף פיננסי מורכב ביותר ולמעשה מהווה חלק אינטגרלי מגוף ה-IT, שהוא הגוף הקריטי ביותר ושתפקידו לסייע לארגון במשימה הכה חשובה שלו: לשמר את המידע ולשמור על לקוחות הארגון.

"מעבר לאתגרי רגולציה שקשורים גם לתשתיות, כחלק ממדיניות השמירה על הלקוחות, אנחנו מאוד זהירים ולא מעבירים שום דבר קריטי לענן", אמר הלפרין. כלומר, מנהל התשתיות בארגון פיננסי הוא למעשה שומר הסף שמסייע לארגון לתפקד ולמנוע פגיעה בלקוחות שלו.

צריך לציין שהארגונים הפיננסיים, וביניהם הבנקים, לא מתעלמים לחלוטין מהענן ומעלים מידע לא רגיש ולא קריטי. גם כאן בא לידי ביטוי תפקידו של מנהל התשתיות כמי שלא מאפשר זליגת מידע אסור.

ליברמן סבורה שבמקום שבו יש עדיין ארגונים שמתלבטים בנושא הענן, מקומו של מנהל התשתיות הוא לעודד את הארגון לאמץ טכנולוגיות חדשות ולהיפטר מבעיות ישנות איתן מתמודדים לא מעט ארגונים. "הארגונים צריכים להביו שענן זה לא חלום, אלא דבר שקורה. עליהם לקבל שעכשיו מדברים על ענן היברידי, שמאפשר יצירת ממשקים אוטומטיים לאונליין", אמרה.

היא הצטרפה לעצות שניתנו על ידי מרצים נוספים במפגש לפיהן המעבר לענן צריך להיות הדרגתי, צעד אחר צעד.

אנג'י וחצרוני ציינו כי תפקידם כמנהלי תשתיות בארגון מושפע באופן ישיר ממהפכת הענן.

מנהל התשתיות החדש

בעידן שבו מדברים הרבה על שינויים בתפקידים ובמקצועות, גם תפקיד מנהל התשתיות עומד על הפרק. משתתפי הפאנל סבורים כי בעתיד הנראה לעין לא ייעלם מקצוע מנהל התשתיות אבל אופי התפקיד ישתנה ומנהלים יצטרכו להתאים את עצמם למציאות. זה לא פשוט כל כך, כי העולם החדש מייצר תפקידים חדשים שהצוותים בגוף התשתיות לא בהכרח מכירים ולכן, יש להכשיר אותם לכך. החדשנות הטכנולוגית הגיעה גם אל עולם התשתיות והיא מחייבת התמודדות גם עם הצורך בשינויים פרסונליים לא נעימים.

לדברי הלפרין, השינויים בעולם הענן משנים את המבנה של קבוצת התשתיות. עד כה המבנה שלהן היה מבנה קלאסי של ארגון, מלבני, כאשר מנהל התשתיות ממוקם במלבן העליון ומתחתיו נמצאות הפונקציות המדווחות אליו. לעומת זאת, כיום המבנה הוא אנכי, כשהיחידות תלויות אחת בשנייה ומנהל התשתיות נמצא מהצד, ברמת שליטה ובקרה.

נושא אחר שמאפיין את תפקידו של מנהל התשתיות הוא האיזון בין דרישת המחלקות העסקיות לתשובות מהירות עקב דרישת לקוחות, איזון בין דרישות מחלקות הפיתוח למשאבים מהירים לבין היכולת של גוף ה-IT לספק את הסחורה. כלומר, תפקידם של מנהלי התשתיות הוא לאזן בין הצורך לבין החשבונות הסופיים, על ידי ניהול חכם של משאבים.

אנג'י סבור שהמתח הקיים נובע מהעדר אוטומציה בשכבת התקשורת. כשזו תתקיים, מנהלי התשתיות יוכלו לספק למפתחים סביבות שבהן הם יריצו את הפיתוחים שלהם בצורה מהירה, מבלי להשפיע על ההקצאה של יתר המשאבים.

הלפרין סיכם את הדיון ואמר כי אנחנו נמצאים בעידן שבו עולם התשתיות משתנה לנגד עינינו, כאשר הענן הוא מנוע מרכזי במהפכה. אלא שלדבריו, גם בתוך הענן יש שינויים בקצב היסטרי. כך, למשל, ציין הלפרין נתון לפיו כמות הפיצ'רים הממוצעת היא יותר מאחד ליום – עובדה שיש לה השלכה דרמטית על התשתיות ועל פעילות מנהל התשתיות.

השורה התחתונה: תפקיד מנהל התשתיות הפך להיות אחד התפקידים הקריטיים ביותר במערך ה-IT הארגוני, ולא רק בארגונים רגישים כמו בנקים וחברות אשראי. העידן החדש מייצר מקצועות חדשים שמנהלי התשתיות יצטרכו להתאים את עצמם אליהם, אולם החשש הוא שבמידה שלא תהיה אפשרות להתאים את האתגרים לבעלי התפקידים, ייווצר מחסור חמור במנהלי תשתיות בשוק. הדבר יגדיל את עלויות ההעסקה של אלה הקיימים ויגביר את התחרות על כל מנהל תשתיות שמתפנה.

מקצוענים בעולם התשתיות? הירשמו לפורום מנהלי תשתיוחת של אנשים ומחשבים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים