"השינוי הארגוני בגוגל יעשה טוב לאנושות"

הקמת אלפבית תאפשר לחברה להשקיע הרבה יותר בחדשנות, למשקיעים להבין טוב יותר לאן הולך כספם ולסרגיי ברין ולארי פייג' להתמקד במה שבאמת מעניין אותם, אומר מומחה הרשת ד"ר נמרוד קוזלובסקי ● וגם: כיצד השינוי ישפיע על הגולש הממוצע?

"ר נמרוד קוזלובסקי, יועץ בכיר למשרד הרצוג פוקס נאמן ושותף במעבדות הסייבר של קרן JVP. צילום: אור יעקב

מה מסמל השינוי המבני שגוגל הכריזה עליו השבוע?
"מדובר בשינוי מרתק, שהוא הרבה יותר מחדשה עסקית. זאת בשורה שמסמלת שינוי בתחומי העיסוק של גוגל (Google) וביזור מאוד מעניין שלה. גוגל עברה כבר מזמן מהיותה מנוע חיפוש בלבד לחברה שמייצרת עוד ועוד מוצרים, מה שהפך אותה למובילה בתחום הדיגיטלי. החברה הוסיפה פעילויות שמתמודדות עם האתגרים השונים של האנושות, למשל פרויקט להארכת החיים ועוד תחומים שמעניינים את המייסדים, סרגיי ברין ולארי פייג'. אלא שהיא עשתה את זה עם מודלים של חברת פרסום, הדברים האלה לא היו קשורים לליבת הפעילות ולמנועי ההשקעה שלה.

עם הקמת אלפבית, המצב הזה מתוקן. זה טוב מבחינת המשקיעים, כי זה מייצר מספר חברות שלכל אחת רציונל משלה מבחינת ההתנהלות העסקית והיעדים. לעומת זאת, מי שירצה להשקיע באלפבית יצטרך לדעת שהיא תהיה חברה בצלמם ובדמותם של ברין ופייג', שאותם מעניינים הדברים שברומו של עולם, פיתוח תשתיות ומוצרים פורצי דרך.

אלפבית בעצם אומרת למשקיעים בה: 'נקצה כסף לכל אותם אתגרי חדשות ויזמות, אבל דעו לכם – זו חברה עתירת סיכון עם השקעות בפרויקטים שרובם יהיו מאוד יקרים וספקולטיביים. עם זאת, אנחנו מאמינים שהם יביאו פריצות דרך אדירות ותסמכו עלינו שנדע איפה ובאילו אתגרים להשקיע'.

שוק ההון מקבל את השינוי בהתלהבות, כי הוא חושב שגוגל-אלפבית תתנהל ככה בצורה יותר שקופה ותצליח לבנות שדרת מנהלים מתאימה לכל אחד מהמיזמים, עם מסלול צמיחה".

סונדאר פיצ'אי, המנכ"ל החדש של גוגל, לא מוכר לציבור הרחב. מה אתה יכול לומר עליו?
"פיצ'אי הוא בחור שבמשך שנים סימנו בגוגל ככוכב, על אף שלא היה מוכר כל כך מחוץ לחברה. גוגל אמרה שהוא הבן אדם המתאים להובלת החברה הדיגיטלית. זו הצלחה ביצירת הזדמנות קריירה למנהל מוצלח, שמעידה שהחברה ודאי תיצור עוד הזדמנויות כאלה למנהלים אחרים".

סונדאר פיצ'אי, המנכ"ל החדש של גוגל

סונדאר פיצ'אי, המנכ"ל החדש של גוגל צילום: מאוריציו פסקה, מתוך ויקיפדיה

עד כמה השינוי הזה ישפיע על הגולש הממוצע בגוגל?
"יש כאן בשורה גדולה הרבה יותר לשוק ההון ולעולם הטכנולוגיה מאשר לגולש הממוצע. מה שכן, יש סימן שאלה האם השינוי הזה מרגיע חששות בנוגע לשמירה על הפרטיות בגוגל. יש טענות קונספירטיביות שגורסות שגוגל רוצה להקים את המאגר הדיגיטלי הגדול ביותר בעולם, כי היא מתפזרת לעוד ועוד תחומים, ובהדרגה לנהל את האתגרים השונים של חיינו. חלק ממומחי הפרטיות אומרים שהביזור מרגיע את החששות בתחום".

אילו עוד השפעות נראה כתוצאה מהשינוי?
"הצעד הזה יעשה טוב לאנושות. פתאום אפשר לקחת כסף רב מאוד שהצטבר בידי חברה שאגרה מזומנים ויכולה להתחיל להשקיע אותו בעיקר באתגרים הטכנולוגיים הגדולים שניצבים בפני האנושות. מתפנה כסף להשקעה באתגרים עתירי סיכון, שמאוד קשה למצוא כסף פרטי שמשקיע בהם.

זה יעשה טוב ברמה הפיננסית גם לשקיפות ולבהירות בדרך הפעילות של גוגל וליכולת של שוק ההון להבין הרבה יותר טוב את הגוף המאוד מורכב הזה. לדעת איך להעריך אותו נכון בכלים אקטואריים נכונים.

בטווח הארוך, בכל אחד מהתחומים החדשניים שגוגל פועלת בהם היא ניצבת בפני אתגר אדיר שאי אפשר לדעת האם בו תהיה פריצת הדרך. על עולם הבתים החכמים מדברים כבר 20 שנים ואנחנו רחוקים מלראות את היישומים המלאים בתחום. בנוסף, עוד לא ידוע מי הולך לנצח ומה הולך לקרות בעולמות הבתים החכמים או המכוניות החכמות – האם היצרנים המסורתיים או החברות הטכנולוגיות.

לסיום אני רוצה לציין שאת החופשה האחרונה שלי ביליתי עם הספר ההיסטוריה של המחר מאת פרופ' יובל נח הררי. הוא משרטט את העתיד שלנו וטוען שהולכים להיות מספר אתגרים משמעותיים בתקופה הקרובה: הניסיון לעצור את ההזדקנות, שיפור היכולות שלנו כבני אדם – באמצעות טכנולוגיה להעשיר את הביולוגיה, והמסע אל האושר, דרך ההבנה שזהו האתגר המרכזי של האדם.

הסיפור של אלפבית מתאים לחזון הזה, כי גוגל אומרת: אני מציבה את עצמי כחברה שבונה את העתיד. אני רוצה להוביל את האתגרים האלה ובונה את חברת האחזקות שהולכת להתעסק בכך".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים