המל"טים עולים על אזרחי

כלי הטיס הבלתי מאוישים ישמשו בעתיד לא רק את התחום הביטחוני אלא גם, למשל, את הרשויות המקומיות ● לצד זה עולות שאלות לגבי הפגיעה בפרטיות

02/02/2015 09:09
בקרוב - מל"טים בשירות אזרחי? צילום אילוסטרציה: BigStock

בקרוב, כלי הטיס הבלתי מאוישים לא יהיו נחלתם הבלעדית של צבאות. מל"טים ודומיהם הם כבר מזמן לא רק עניין צבאי, אלא הדבר הבא בשירות לתושב ובעולם התעופה האזרחית. מדוע? מכיוון שמה שטוב ליחידה צבאית בעת סיור או קרב מצוין גם לעובדי העירייה בשטח ולצרכים מוניציפליים נוספים.

התחרות בתחום המל"טים הצבאיים גוברת ונעשית קשה יותר ויותר. מכאן שכניסה מהירה יותר לתחום המל"טים לשימוש אזרחי היא אחד ממנועי הצמיחה של חברות העוסקות בתחום. מדובר בפוטנציאל של טריליוני דולרים.

יתרה מזאת, המל"טים משנים את חוויית השירות גם בתחום המסחרי. דמיינו לעצמכם כלי טיס מצניח בירה על מבקרים בפסטיבל מוזיקה בדרום אפריקה, משלוחי פיצה על ידי מל"טים בבריטניה, עוגות שמגיעות משמיים בסין, מוצרים של אמזון (Amazon) שמקבלים אותם באמצעות הכלים המעופפים הללו ועוד כיד הדמיון הטובה. אין צורך להרים לאוויר מטוס או מסוק עם טייס וצלם, אפשר להסתפק במשהו קטן וקומפקטי המופעל מהקרקע.

הקישור הראשוני שאנחנו עושים כשאנחנו שומעים את המילה "מל"טים" הוא לצרכי ביטחון. אלא שכאשר יאושרו התקנות וניתן יהיה להשתמש בהם באזרחות, אפשר יהיה ליישם בעולם המוניציפלי תובנות בכל הנוגע לשימוש במל"טים שכבר הגיעו אליהן בהיבט הביטחוני. ניתן יהיה לשרת באמצעותם את התושבים ואת עובדי העירייה בתחומים שונים.

רן שלום, מנהל אגף המחשוב של עיריית פתח תקווה. צילום: קובי קנטור

רן שלום, מנהל אגף המחשוב של עיריית פתח תקווה. צילום: קובי קנטור

כך, למשל, מל"טים ישרתו את עובדי השטח באזורי שירות, לפי חלוקת העירייה. מל"טים יוכלו להעביר בזמן אמת צילומים מהשטח ובאמצעותם לבדוק ולפקח על איכות הניקיון; איכות הבנייה; איכות סלילת הכביש; בורות בכביש; לראות האם מפגעים שאזרחים דיווחו עליהם למוקד העירוני תוקנו; האם הגינות והגזם של העצים נוקו על ידי הקבלנים; למנוע שפיכת פסולת בניין בשטחים פתוחים; לבדוק חריגות בנייה ואת ההשפעה שלהן על הכנסות מארנונה והיטלים שונים; לבצע בקרה על הוצאת כיסאות שחוסמים מדרכה; בקרת אחזקת מבנים יזומה; בקרת זיהום אוויר; ולשמור על הביטחון – בשוטף ובאירועי חוצות. את כל זה ניתן יהיה לעשות באמצעות כלי הטיס הללו.

סוגיות שצריך לתת עליהן את הדעת

אלא שיש בעניין גם צד רע: מבחינה טכנולוגית כבר ניתן להפיק מהמל"טים תועלת, והם רק מחכים לאישורים המתאימים, אולם יש הרבה סוגיות שצריכים לתת עליהן את הדעת.

באופן טבעי, לא כולם מתלהבים מהמהפכה שתבוא, ושלא מעט תושבים חוששים שהיא תאפשר מעקב אחריהם. המל"טים עלולים להפוך את העולם שלנו חשוף לעיני כל. החשש הזה לא נשמע מופרך כל כך.

בנוסף, אחד החסמים הגדולים לשימוש במל"טים בתחום המוניציפלי נובע מההבדל התהומי שבין הטסת מל"ט בשטחים פתוחים להטסתו באזור עירוני צפוף, עמוס בבניינים רבי קומות ותשתיות. במצב כזה, החשש הגדול הוא שסטייה של כמה עשרות סנטימטרים במערכת הניווט של המל"ט יכולה להוביל לתאונה, שעלולה להסתיים בתוצאות טרגיות או, לחילופין, בנפילתו על אדם שהולך ברחוב.

האם נחזה בשמיים המלאים ברובוטים מעופפים בעלי יכולות חישה, תצפית ותקיפה מתקדמות, שעומדים להשפיע על זכויות הפרט ועל זכותנו לפרטיות? האם המדינה צריכה להגביל את השימוש בכלי טיס בלתי מאוישים במרחב האזרחי, או שמא מדובר בניסיון עקר לעצור את הקדמה הדוהרת? שאלות אלה ואחרות נמצאות כיום במרכז הוויכוח הציבורי והמשפטי אודות המל"טים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים