היכן עמק הסיליקון של ישראל? והפעם: פתח תקווה

המיקום במרכז הארץ, מחירי השכירות הסבירים והקרבה לכוח עבודה טוב הם בין הדברים שעושים את פתח תקווה מועמדת בולטת לתואר הנכסף

ישראל היא מעצמת היי-טק וסטארט-אפים, ויש המשווים אותה לעמק הסיליקון בארצות הברית. מספר ערים בארץ מתגאות במספר הרב של החברות בתעשייה שפועלות מהן, אבל קשה להצביע על אזור אחד בישראל שניתן להגדירו כעמק הסיליקון הישראלי. פרויקט מיוחד של אנשים ומחשבים בשיתוף נת"מ שירותי נדל"ן, המתמחה בשירותי נדל"ן למגזר העסקי ולחברות בתחום ההיי-טק, ממפה את אזורי ההיי-טק המובילים של ישראל בדרך לתשובה: איזה אזור בארץ הוא עמק הסיליקון הישראלי?

שטח התעשייה של פתח תקווה הוא הגדול ביותר בארץ ועומד על 10,000 דונם. אלה מתפרסים על פני שלושה אזורים מרכזיים: סגולה, קריית מטלון וקריית אריה. חברות ההיי-טק והטכנולוגיה מרוכזות בעיקר בשני האזורים האחרונים, שנמצאים משני צידיו של הרחוב הראשי שלה, ז'בוטינסקי. עם מיקום מרכזי בגוש דן, נגישות גבוהה מעורקי תחבורה מרכזיים, מבחר מרכזי קניות ומסעדות וכמובן מספר רב של חברות היי-טק וטכנולוגיה בינלאומיות שפועלות בתחומה, אם המושבות ללא ספק נחשבת למרכז עסקים והיי-טק מצליח ומוביל בישראל ולמועמדת ראויה לתואר של עמק הסיליקון הישראלי.

מהם מאפייני חברות ההיי-טק באזור?
פתח תקווה מתאפיינת בהקשר זה בעיקר במרכזי מו"פ, בהנהלות ראשיות ובמחלקות מכירות של חברות היי-טק בינלאומיות.

אילו חברות בולטות נמצאות בפתח תקווה?
אינטל
(Intel), יבמ (IBM), נט-אפ (NetApp), אורקל (Oracle), לנובו (Lenovo), בזק בינלאומי, ECI ,EMC, טריפל סי, סלברייט, מארוול, אג'ילנט, קומסק, אלגוסק, גילת לוויניים, סייבר-ארק, מלם-תים, פוליקום ועוד.

מה לגבי נגישות תחבורתית?
אזורי התעשייה של פתח תקווה נהנים מנגישות תחבורתית גבוהה מאוד ברכב, בזכות כביש 4 ומחלף גהה, כביש 5 ומחלף התקווה, וכבישים 471, 40 ו-6. הקמת גשר דרך אם המושבות, המחבר בין קריית אריה לבין אזור רמת החי"ל וקניון איילון, שיפרה משמעותית את הנגישות לאזור לבאים מתל אביב ורמת גן. תחנת רכבת הממוקמת באזור התעשייה קריית אריה ומספר רב של קווי אוטובוס לאורך רחוב ז'בוטניסקי משלימים את הנגישות גם לבאים בתחבורה ציבורית. בעתיד צפויה לעבור באזור הרכבת הקלה.

מה מאפיין את שטחי הנדל"ן למשרדים בפתח תקווה?
קריית אריה וקריית מטלון מציעות מגוון רחב של בנייני משרדים ברמות שונות, כאשר רוב חברות ההיי-טק ממוקמות בבניינים ברמה גבוהה מאוד (Class A), שמותאמים לחברות בתעשייה ומציעים סביבת עבודה מודרנית ותואמת לה. בין הבניינים הבולטים באזור ניתן למנות את פארק אזורים, פארק דניב, בית המרטון, אמות פלטינום ואדגר טאוור.

חברות ההיי-טק הגדולות מחפשות לרוב משרדים בבניינים ייצוגיים במיקומים מרכזיים, עם העדפה לאזור קריית אריה, שממוצב גבוה יותר ויש בו מגוון שירותי מסחר, בילוי וקרבה לרכבת. חלוקת השטח המועדפת על החברות היא כ-70% שטחי אופן ספייס והיתר – חדרי עבודה. חברות ההיי-טק המובילות שוכרות לרוב שטחי משרד גדולים של אלפי מ"ר לטווח ארוך, וחלקן אף ממוקמות בבניינים ייעודים להן, כגון מלם-תים, יבמ ו-ECI.

כמה זה עולה לנו?
בבניינים מסוג Class A עומד המחיר על 68 שקלים למ"ר.
בבניינים מסוג Class B – על 51 שקלים למ"ר
דמי הניהול נעים בין 10 ל-18 שקלים למ"ר.

יצוין כי עיריית פתח תקווה נותנת לחברות היי-טק וטכנולוגיה הנחה של עד 50% מגובה דמי הארנונה.

מה צופן העתיד באזור?
בסמוך לפארק אזורים צפוי לקום פארק עסקים נוסף, שיציע מעל ל-100 אלף מ"ר של שטחי משרדים. בנוסף, בקרוב תושלם בנייתו של בניין המשרדים היוקרתי אמות פלטיניום בלב קריית אריה, כאשר בתכנון צפוי בהמשך להיבנות בניין נוסף בסמוך לו. הרכבת הקלה היא אולי חזון רחוק אבל צפויה לעבור אף היא באזורי התעשייה של העיר ולשפר משמעותית את הנגישות, שכאמור, גם כיום גבוהה יחסית ביחס לאזורים אחרים.

למה כן?
פתח תקווה ממוקמת במרכז הארץ, היא נגישה במידה גבוהה – ברכב ובתחבורה ציבורית, ומציעה מגוון רחב של משרדים, סביבה תומכת של נותני שירותים, מסעדות ומסחר. מחירי השכירות בה סבירים יחסית למרכז הארץ, אזורי התעשייה בעיר קרובים לאזורי מגורים ברמה סוציו-אקונומית בינונית עד גבוהה, עם נגישות גבוהה לעובדים בתחום. שטח החנייה גדול וללא עלות לבאי מתחם פארק אזורים.

למה לא?
כמו בכל אזור המרכז, גם בפתח תקווה יש פקקים בשעות העומס ובעיות חנייה בחלק מהאזורים (בעיקר בקריית מטלון). אווירת ההיי-טק בה קצת חיוורת ומנומנמת ביחס להרצליה ותל אביב, ותחנת הרכבת רחוקה יחסית מפארק אזורים ובעיקר מקריית מטלון.

סקירת האזור בוצעה בסיוע מחלקת המחקר של חברת נת"מ שירותי נדל"ן ומורן חמו, יועצת הנדל"ן של נת"מ לאזור פתח תקווה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים