למחוק מהפרוטוקול

רס"ן (מיל') יונתן קורפל מבקר את דבריו של אלוף (מיל') יצחק בן ישראל

פרופ' יצחק בן ישראל, ראש מרכז הסייבר באוניברסיטת תל אביב. צילום: פלי הנמר

בשבת האחרונה התארח יושב ראש המועצה הלאומית למחקר ופיתוח (המולמו"פ), אלוף (מיל') פרופ' יצחק בן ישראל, באירוע שולי של שבת תרבות. הוא דיבר שם על ענייני דיומא שגרתיים – פצצת האטום האיראנית, התחממות הגבול עם סוריה… אולם את הכותרות תפסה דווקא האמירה הלא כל כך מוסברת שלו אודות ניסיון סורי לתקיפת סייבר על מערכת המים של חיפה שבועיים קודם לכן. מיד נוצרה תהודה מדהימה שהקיפה את כל העיתונים, כלל ערוצי הטלוויזיה ורוב אתרי החדשות והפרשנויות באינטרנט. הופעת הפקיד הבכיר מעוררת, לדעתי, מספר תמיהות.

את דבריו חיזק בן ישראל בפרטים, כגון העובדה שהתקיפה בוצעה על ידי יחידת "צבא סוריה האלקטרוני", שחבריה עשו זאת "כנראה משום שהייתה להם הזדמנות". אולי כדי להעצים את הסיכונים הנשקפים הוא צירף עוד כמה עובדות: לדבריו, בכל דקה מתבצעות מאות תקיפות רשת על מתקני תשתית לאומיים של ישראל כמו חברות אנרגיה וכלכלה. בנוסף, הוא ציטט נתונים של חברת האבטחה קספרסקי (Kaspersky) לפיהם בכל יום נוצרים 200 אלף וירוסים חדשים.

כאן מתחילים סימני השאלה שברצוני להערים. ראש העיר חיפה, יונה יהב, ומנכ"ל תאגיד המים העירוני מי כרמל, נור אלדן, הגיבו על הפרסומים הללו בראיונות מביכים באמצעי התקשורת. לדבריהם, כלל לא ידוע להם על ניסיון תקיפה שכזה. לא זו בלבד שאיש במוסדות עליהם הם מופקדים לא חש במתקפה, לא דיווחו להם עליה עד לפניית העיתונות אליהם. הרי לא יעלה על הדעת שהייתה אכן התקפה על המתקן המסוים ושני אישים אלה לא יודעים עליה כלל.

ואכן, ביום שלמחרת בא שינוי כיוון מוחלט. בן ישראל גרס, כי הקבוצה הסורית רצתה להראות שניתן לתקוף לא רק לצורך גניבת מידע אלא שניתן לשבש מערכות, וזו תחילתה של הדרך לקראת סופה של ישראל. אולם, לא הייתה מתקפה. כל מי שיואיל לצפות באחד מסרטוני הווידיאו ברשת המנציחים את הראיון שניתן ייווכח שמה שאני כותב נאמן לעובדות.

כדאי גם להעיר שהטענה על מספר התקיפות על מתקנים ישראלים חשובים, כפי שהובאה, פירושה מאות אלפי תקיפות בכל יממה. אלה מספרים נטולי כל משמעות. הם הרי לא מייצגים מתקפות מהותיות של ממש, שאחרת באמת היינו בבעיה. אף המספר המאומץ בדבר נפח הווירוסים החדשים מטעה. גם מבלי להיכנס לעומק ההגדרה של וירוסים ייחודיים, אף אחד הרי איננו יכול לקחת ברצינות את הטענה שמדי שנה מפותחים מעל 70 מיליון וירוסים חדשים. יש גם לזכור, כי בעקרון, אותם וירוסים בעקרון מאיימים גם על המחשב בביתי, מבלי שהדבר מדיר שינה מעיניי.

אינני מתכוון כלל להתנצח ולהיגרר לדקויות. אני בא רק לטעון, כי האירוע בו האיש הבכיר כל כך, שהבין היתר הקים את מערך הסייבר בישראל, משחרר אמירות שמתבררות כלא נכונות, דווקא מעל הבמה המוזרה כל כך, בנסיבות שקשה להסבירן ומציידן בנתונים פופוליסטיים שעלולים להטעות היה מיותר מלכתחילה. מדובר בטעות שחבל שקרתה. אנשי מקצוע בכירים בתחומים רגישים חייבים לנהוג ברצינות יתר. אין מי שחסין מפני טעויות, אולם יש כאלה שניתן בהחלט להימנע מהן. סיפור המעשה של השבוע בטור שייך לקטגוריה המיותרת. לי הפריעה מכל העובדה שאף אחד אחר לא טרח להעיר על הכשל. כך עלולה לצמוח זילות של הנושא הכל כך חשוב.

תגובות

(10)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. תעו"ן

    הכל נכון אבל אין סיכוי שזה ישתנה. הכל חלטורה ואף אחד לא מתרגש מכתבה בעיתון.

  2. תעו"ן

    הנושאים נכונים אבל אין סיכוי שמישהו יקשיב. הכל חלטורה והמאמר בעיתון לא ישנה את זה.

  3. קוקו

    איך הבן אדם לא מגיב ולא מסביר. סתם כך כאילו כלום לא קרה. מחר יופיע בעוד שבת תרבות וזהו.

  4. רוזי

    המקרה מחזיר לתודעה הציבורית כמה חשוב לאבטח את הרשת, מתקנים רישתיים ותלויי רשת,וכמובן אבטחת מידע. שבת שלום :)

  5. אחמד מהנגב

    איכשהו תמיד בשבת תרבות יוצא כל הבוץ החוצה לא?

  6. מהענף

    בושה שיש דברים כאלה. ועוד יותר בושה שזה עובר סתם ככה. קודם כולם מפרסמים על ההתקפה. אחרי זה כמעט אף אחד לא מסביר שלא היתה התקפה ואיך הפרסום הראשון קרה.

  7. סביח

    ממש לא יאומן. טוב שרסן קורפל לצידינו.

  8. אס

    מסכים עם כל מילה. לבן ישראל הייתה ההתחלקות תמוהה שלא לומר טפשית. יתכן שרצה לספק סוג של סנסציה למאזיניו או סתם התרברבות שלא במקומה. בכלל נראה לי לאחרונה שהוא הפך מומחה לכל דבר שקשור בטכנולוגיה, מחשבים, אסטטרטגיה וכו'. מה שנקרא אובר חשיפה. כדאי שירגיע קצת.

אירועים קרובים