תוכן שיווקי

לייצר את הניצוץ עם תלת ממד

אחד התחומים שצובר תאוצה במערכת החינוך הוא שילוב של מדפסות תלת ממד לשימושים פדגוגיים. יותר ויותר בתי ספר ומורים כאחד משתמשים במדפסות על מנת להמחיש ו"להחיות" קונספטים ונושאי לימוד וכן לפתח יצירתיות בקרב התלמידים

13/08/2020 13:37
לירן זריהן, מורה ומרצה בתחום המדעי טכנולוגי. צילום: פרטי

"הדפסת תלת ממד פותחת בפני התלמידים הזדמנויות למידה רבות, ומאפשרת לתלמידים בגילאים שונים לחוות את הלמידה באופנים שונים", אומר לירן זריהן, מורה ומרצה בתחום המדעי טכנולוגי, שמלמד תלמידים בכיתות ג' עד י"ב את רזי טכנולוגיית התלת ממד ונעזר במדפסות על מנת להמחיש וליישם קונספטים שונים במקצועות שונים. "אחת התפיסות הפדגוגיות של היום צריכה להיות מבוססת על למידה מעשית ועבודה סביב פרויקט שימשיך את הלמידה תיאורטית. זה נכון לגבי כל מקצוע, וכך גם צריך להיות עתיד החינוך. תלמידים לא יכולים רק ללמוד בצורה פרונטאלית ולשנן דברים, אלא צריכים להתנסות ולחוות".

הדפסת תלת ממד מספקת לתלמידים הזדמנות להתנסות אישית, לפיתוח חשיבה ורעיונות שמאתגרים את היצירתיות. סביבת למידה שהיא חזותית משפרת משמעותית את יכולת הניתוח ותפיסת מצבים. אנדרס אידסס, מנהל תחום התלת ממד בחברת מפעיל, מוסיף, כי "בעזרת טכנולוגיות התלת ממד שאנחנו מספקים לבתי ספר, אנחנו עוזרים לתלמידים לפתח מיומנויות שיתמכו בהשתלבותם בעולם העבודה העתידי, מכשירים אותם לחשיבה טכנולוגית ומקדמים אותם למאה ה-21".

תלת ממד בכל מקום

"כשהונגשו מחשבים ביתיים בסוף שנות ה-80', לא שיערו עד כמה זה ישרת אותנו וכיצד זה ישפיע עלינו, אולם כפי שאי אפשר לדמיין את העולם היום ללא מחשבים, כך אני מאמין שנהיה בעוד עשור עם מדפסות תלת ממד. מדפסות תלת ממד כבר עכשיו משתלבות וישתלבו בעתיד בכל תחום – מתעשיית המזון, דרך הרפואה, ההנדסה, הבנייה, האדריכלות, עיצוב המוצר ובכל בית – כחלק מהנורמה", חוזה זריהן, "וזה הדרייב שלי ללמד את התחום. הייתי שמח שלכל תלמיד במערכת החינוך יונגש התחום היות שהוא יהיה נדבך משמעותי מהמציאות שלנו בעתיד. מה גם, שמדפסת יכולה להיות אמצעי עזר נפלא לפדגוגיה אחרת בכיתה".

לימוד הדפסה בתלת ממד מתחיל כבר בכיתות הצעירות ג'-ד', כשעיקר הלמידה מתרכזת בהנגשה ויצירת "ניצוץ" לתחום, ופחות התעסקות עם המדפסת עצמה. בכיתות אלו חשוב לחבר את התלמידים לסביבה הטכנולוגית שיכירו את תוכנות העיצוב, יחשבו בתלת ממד, ושירגישו נוח בסביבה שהיא גם עברית וגם אנגלית; ובעיקר לספק להם חוויה טובה על מנת לייצר זיקה, כך שירצו לחזור ולהעמיק בתחום. עם התלמידים בכיתות ה'-ו' ניתן כבר להעמיק יותר ולהפוך אותם למשתמשים חכמים, המייצרים תוצרים בעצמם, כדי שבחטיבת ביניים ובתיכון זה כבר ישמש אותם ככלי עבודה לכל נושא שירצו לחקור.

למה זקוק המורה ואיך בוחרים במוצר חומרה נכון ומתאים לכיתה של 30 תלמידים בבית ספר?

  1. חשוב לבחור מוצר איכותי, כזה שנותן מענה גם למשתמש שאינו בקיא
  2. שההפעלה שלו פשוטה וקלה
  3. שיש בו את הפיצ'רים הנדרשים – ראש הדפסה איכותי, משטח מחומם
  4. ממשק נוח להתחבר מהמחשב
  5. תוכנת פריסה קלה וידידותית
  6. "סוס עבודה" עם מינימום תקלות ומינימום רעשים והפרעות בכיתה
  7. מוצר שיש סביבו הרבה ידע, ניסיון ותמיכה באינטרנט.

בקיצור, מוצר מהימן, שנותן שקט תעשייתי, ואם נדרש טיפול/תיקון, אזי חשוב שיהיה מבית טוב, שיש לו פריסה ארצית מקצועית של טכנאים מיומנים.

בוחרים אולטימייקר

הפתרון האולטימטיבי הוא מוצר הדגל שכבר נמצא בהרבה בתי הספר בישראל ובעולם – אוליטמייקר (Ultimaker) עטורת הפרסים, המשווקת ומוטמעת בארץ על ידי מפעיל. מדפסות אולטימייקר עונות אחת לאחת לכל הצרכים של המורים בבתי הספר, קלות שימוש, אמינות, איכות ואפשרות לעבודה רציפה עם הליווי והגיבוי הטכני של מפעיל.

למדפסות התלת ממד של אולטימייקר כמה יתרונות על מרכזיים:

  • פלטפורמת חומרים פתוחה, המאפשרת לעבוד עם מגוון רחב של חומרי גלם, ולשנות הגדרות הדפסה בצורה פשוטה בהתאם לחומר הגלם, כמו גם מדפסת ותוכנת פריסה שיש לה האפשרות לתת מענה קל ופשוט למשתמשים לא בקיאים, ועם זאת אפשרות להגדרות נוספות ושליטה מתקדמת למשתמשים בעלי ניסיון וידע.
  • השימוש הרחב ברחבי העולם והפלטפורמה הפתוחה והמאפשרת יצרו קהילה גדולה, המקיימת רשת תמיכה רחבה לצרכים שונים שעולים משימוש במדפסות, מה שמקל על העבודה היומיומית. לדברי זריהן: "אחד הדברים המאוד חשובים בהדפסת תלת ממד הוא למידה מהעמיתים הגלובליים. התחום הזה לא היה מתפתח אם לא הייתה יכולת לשתף עמיתים מסביב לעולם".

לסיכום, הדפסת תלת ממד משנה את הדרך שבה ילדים לומדים. עם המוצר הנכון ועם התמיכה והליווי הנכונים, מדפסת בתלת ממד בכיתה מחדשת ותורמת לפדגוגיה ומכשירה את התלמידים לעתיד.

אירועים קרובים