תוכן שיווקי
לקראת אירוע - אנשים ורחפנים, יום ג' 15 במאי, LAGO

השאירו רגליים על הקרקע: אנשים ורחפנים 2018 בקרוב אצלכם

01/03/2018 13:37
רן קליינר, מנכ''ל עם הרוח. צילום: פלי הנמר

כתב: רן קליינר, מנכ"ל עם הרוח

את כנס הרחפנים של ישראל – אנשים ורחפנים 2018, אנחנו עומדים לקיים בקרוב זו השנה השלישית.

אנשים ורחפנים הוא כנס הרחפנים הראשון והמוביל בישראל, והוא נולד מיוזמה משותפת של רותם רוגובסקי, פלי הנמר ואנוכי, אי אז בשנת 2015. יש שיאמרו שהקדמנו קצת את זמננו, ושהתחלנו כשהשוק עדיין לא היה בשל מספיק, אבל מבחינתנו התחלנו בול בזמן, כדי לחבר, לקשר ולרתום יחד את כל מי שעוסק בתחום הרחפנים ובקידומו באופן מקצועי, בפעילות יומיומית.

אנשים ורחפנים

ואכן הכנס הראשון היה הפתעה משמחת, לא רק לנו, היזמים והמארגנים – אלא לכל מי שהשתתף בו. לאחר מספר שנים של פעילות במרתף, בסדנה או במשרד, "מתחת למכ"ם", נפגשו יחדיו בכנס אלו שפעלו ועסקו במלאכה בתחום הרחפנים וגילו את הקהילה הנפלאה והאיכותית שנמצאת סביבם.

תעשיית הרחפנים הישראלית החלה להתגבש. לא זו הצבאית שפעלה בישראל שנים רבות תחת מעטה חשאי ומיליטנטי, אלא תעשייה אזרחית חדשה תוססת ויצירתית. אנשים חדשים, טכנולוגיות חדשות ויישומים חדשים. כל מי שנכח בכנס הראשון ראה את זה והבין את זה, וגם הרגיש חלק ממשהו חדש שנולד בישראל.

הכנס השני היה אפילו מוצלח מהראשון, אמנם לא היתה לו את הילת "הראשון", אבל בשנה שחלפה מאז הכנס הראשון, חברות וטכנולוגיות הבשילו, היכולות השתכללו, המודעות לתחום עלתה, ועוד ועוד אנשים טובים ומוכשרים החליטו להיכנס לתחום הרחפנים, לפעול ולהשקיע בו ממיטב מירצם, זמנם ואף כספם.

גם בכנס השני אף אחד לא קם אפילו לשירותים בזמן ההרצאות. אנשים לא היו מוכנים לפספס אף הרצאה, חיכו בסבלנות להפסקה, ומיד לאחריה חזרו וגדשו את השולחנות לקראת ההמשך. בזמן ההפסקות ניצלו המשתתפים את המפגש להכיר ולהתחבר, ובדיעבד נודע לי על לא מעט שיתופי פעולה משמעותיים מאוד שנולדו באותם מפגשים בכנסים שערכנו.

תחום הצובר תאוצה ומומנטום

והשנה, השנה השלישית לכנס, מה יהיה השנה? ובכן, השנה הולך להיות משהו עוד יותר גדול ומשמעותי אפילו מהשנתיים הראשונות. תחום הרחפנים הולך וצובר תאוצה ומומנטום. הרגולציה מתפתחת היום בקצב מהיר, ופותחת אפשרויות חדשות ליישומים שעד היום רק דיברו עליהם כעל עתיד רחוק. הסדרת טיסות מחוץ לקשר עין, ציים של רחפנים, אוטונומיה ועוד, יהפכו במהלך השנתיים הקרובות למחזה נפוץ, חוקי ובטוח; יחד עם הרגולציה המתפתחת נכנסים עוד ועוד משקיעים לתחום שרואים בהתפתחות הרגולציה סימן חיובי לפוטנציאל המימוש הכלכלי של הטכנולוגיה החדשה.

הטכנולוגיה עצמה הולכת ומתפתחת גם היא, חברות ישראליות חשפו השנה יכולות יוצאות דופן בתחום מערכות הרחפן האוטונומיות, חברות כגון Airobotics ו-Percepto מציעות ללקוחות בארץ ובחו"ל מערכות שלמות המבצעות פעילות טיסה ללא מגע יד אדם במשך שבועות רבים; Flytrex הקימה מערכי שילוח באמצעות רחפנים הפועלים באופן מסחרי בחו"ל ו-Site Aware נותנת שירותי סקירת אתרי בניה, שהיו נראים עד לא מזמן כפנטזיה יקרה; וזאת על בסיס קבוע ובמחיר אקרטיבי.

טכנולוגיות בתחום החקלאות שמדובר בו רבות, גם הן מתחילות להבשיל, וחברות ישראליות כגון Agrowing ו-Agro Scout מפתחות יכולות חישה מרחוק, וניתוח בזמן אמת של מידע חזותי מרחפנים, שסוקרים וחוקרים את הגידולים, ממש באופן אינטימי, ומייצרים מידע באיכות שלא היתה מוכרת עד כה (בהשוואה למשל לתצלומי לווין המרחוקים). בעוד חברות כגון SkyX מתכננות מערכות ריסוס מבוזרות מבוססות רחפנים, שיתבססו על אותו מידע חזותי חדש וירססו באופן נקודתי, רק איפה שצריך. מהפכה אמיתית בפתח.

איום הרחפנים

לא נתעלם כמובן מ-"איום הרחפנים" והכותרות המפחידות שפורסמו בעיתונים לאחר דו"ח מבקר המדינה בנושא שהתפרסם ב-2017. רחפנים בידי גורמי פשע וטרור הם איום אמיתי לישראל וכמובן למדינות רבות בעולם, ראינו כיצד משתמש דאעש ברחפני צילום של DJI שהותאמו באופן פשוט, על מנת לתקוף ולהפציץ שיירות ומבנים של צבאות סדירים.

תחום ההתגוננות מפני רחפנים הוא תולדה ישירה של תחום הרחפנים האזרחיים המתפתח, והוא בהחלט דורש מענה, הן ברמת ההתארגנות והחקיקה והן מבחינת המענה הטכנולוגי שיאפשר התמודדות והתגוננות מפני החרפנים הזעירים והמשוכללים. גם בתחום זה יש לישראל הרבה מה להציע, התעשיות הביטחוניות פועלות כמובן במרץ למתן פתרונות הולמים; אך דווקא השוק האזרחי, והסטארט-אפים, מקור גאוותנו, הם המביאים את הפתרונות היצירתיים והמורכבים, מעולם הסייבר, האינטרנט ואף מעולם משחקי המחשב.

שנת 2018 עומדת אם כן בסימן של צמיחה והתרחבות בתחום הרחפנים בישראל ובעולם. מספר החברות מסחריות למתן שירותי צילום אווירי בישראל, שעמד בשנת 2014 על 1, חצה כבר את רף ה-60 ועוד היד נטויה. גופים ממשלתיים, רשויות, עיריות, גופי פיקוח ואכיפה ועוד, נכנסים אף הם לתחום והקימו מחלקות פנימיות של רחפנים המבצעים צילומי אוויר, באופן שגרתי, ולצרכים רבים ומגוונים. עוד ועוד מטיסים עוברים את מבחני המטיס של רת"א (במתכונת החדשה) ,רוכשים לעצמם מקצוע, ומצטרפים לפעילות בתחום, הן במתן שירותי צילום אווירי, והן בהצטרפות לחברות הסטארט-אפ והיצרנים החדשים.

גם השירותים עצמם עוברים כל הזמן שינוי, אם בהתחלה דובר על שירותי צילום וידיאו/סטילס בלבד, היום כבר מציעות חברות רחפנים, שירותים מסחריים בתחום מיפוי אווירי בדו ותלת מימד, מדידה מדויקת, וראייה ממוחשבת, והיד עוד כאמור נטויה.

בכנס אנשים ורחפנים 2018, שיהיה גדול יותר ומלהיב אפילו יותר מבעבר, ניפגש שוב ונתעדכן יחד בכל אלו ועוד, נשמע מהאנשים שבלב העשייה, נחוש ונממש בידיים את המוצרים החדשים, ונחדש ונחזק את הקשרים ביננו, בתעשיית הרחפנים החדשה המתהווה בישראל. להתראות.

הכותב הינו בעל עם הרוח והאקדמיה לרחפנים בישראל הפועלות לרישוי והדרכה בתחום הרחפנים לרשויות, חברות וגופים בישראל ובחו"ל. בעל המיזם drone Master, מערכת לניהול ציי רחפנים, יוזם ומנחה כנס אנשים ורחפנים 2018 , כנס הרחפנים הגדול בישראל, שיתקיים השנה ב-15 במאי במרכז האירועים LAGO בראשון לציון.

להרשמה לאירוע לחץ כאן

אירועים קרובים