כיצד מתמודד ענף ההיי-טק עם משבר הקורונה?

עשרות אלפי עובדים בבידוד, עצירת טיסות וביטול כנסים מאיימים לשתק את פעילות של חברות היי-טק, ולהביא לעצירת ההשקעות ● ארבעה בכירים בענף מביעים את דעתם על אפקט הנגיף והשלכתו על התעשייה

ניהול אתגרים על רקע משבר הקורונה. צילום אילוסטרציה: BigStock

עשרות אלפי עובדים שמצויים בבידוד עקב חשש להידבקות בנגיף הקורונה, החמרת הוראות משרד הבריאות שגרמו לעצירה מוחלטת של טיסות לחו"ל, איסור על התכנסות וביטול כנסים – אלו הם האיומים הישירים שמרחפים כעת על עשרות חברות היי-טק, סטארט-אפים וחברות עסקיות במשק. עיקר הבעיה היא בלבול, היעדר הנחיות, והיסטריה. ארבעה בכירים בענף מביעים את דעתם על אפקט הקורונה.

"מעבר להשלכות הישירות של הקורונה, הבעיה המרכזית היא שאין ממשלה יציבה, ועד היום לא פרסמה הממשלה הנחיות ברורות למגזר התעשייה ולמגזר העסקי כיצד לנהוג", אומרת מירב קינן, מנכ"לית איגוד תעשיות ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים.

"כמובן שאנו מודעים לצורך בזהירות, וכולנו שומרים על בריאות העובדים, אבל אנחנו מגיעים למצבים שגורמים נזקים בלתי הפיכים למגזר שלנו, שמבוסס הרבה מאוד על מפגשים בכנסים, נסיעות לחו"ל ופגישות עם לקוחות. עצירה מוחלטת של כל הפעילות היא בלתי הגיונית ומסוכנת", המשיכה קינן ואמרה.

מירב קינן, מנכ"לית איגוד ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים. צילום: אבי לוי

מירב קינן, מנכ"לית איגוד ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים. צילום: אבי לוי צילום: אבי לוי

קינן מעלה נקודה חשובה לדיון שכבר דובר עליו לא מעט "הנזק הישיר, כידוע, הוא סגירת הגבולות ועצירת הטיסות, שמונעת מחברות צעירות, בעיקר סטארט-אפים, לגייס משאבים בחו"ל", היא מסבירה. "אבל אפשר היה למנוע חלק מהנזקים, אילו הגופים המוסדיים היו משקיעים בהיי-טק הישראלי, מה שהם לא עושים עד היום, וכך יוצא שהמשקיעים בישראל לא משקיעים בהיי-טק, וברגע שיש משבר חמור, כמו משבר הקורונה שאף אחד לא ציפה לו, הכל נעצר וזה סכנה ממשית דווקא לארגונים קטנים ובינוניים".

קינן אומרת שככל הידוע לה, חברות היי-טק לא ממהרות לפטר עובדים, אבל הוציאו עובדים רבים לחופשה, בעיקר עובדים שעיקר עבודתם בקשרים בחו"ל. "מעבר לזה אנחנו אופטימיים", אומרת קינן, "ענף ההיי-טק ידוע כענף שתמיד ידע להתאים את עצמו למציאות משתנה, אבל יש שלב שבו הממשלה חייבת להתערב".

לחשב מסלול מחדש בכל מה שקשור להמשכיות עסקית

רונן זרצקי, מנכ"ל חברת BSD-IT ויו"ר פורום המנמ"רים והמנכ"לים של אנשים ומחשבים, C3, אומר כי נגיף הקורונה, מחייב את הארגונים ובעיקר את המנמ"רים, לעדכן ולחשב מסלול מחדש בכל מדיניות ה-DRP וה-BCP שלהם. "עד כה הינו מורגלים שנהלי ההמשכיות העסקית והעבודה התייחסו לתקלות פיסיות, לשעת חירום, ולזה יש מענה דרך כלל. אבל אין מענה מסודר למצב שבו עשרות עובדים נשלחים לבידוד ולא מגיעים לעבודה. המשמעות של זה יכולה להיות נזק הרסני לארגון", הוא אומר.

רונן זרצקי, מנכ"ל BSD-IT ויועץ לפורום C6, במפגש ההשקה של הפורום. צילום: ניב קנטור

רונן זרצקי, מנכ"ל BSD-IT ויועץ לפורום C6, במפגש ההשקה של הפורום. צילום: ניב קנטור

"הפתרון המיידי", אומר זרצקי, "הוא שארגונים מצויים בימים אלו בהערכות שיא לאפשר לכמה שיותר עובדים לעבוד מהבית, כדי לא לשבש את הפעילות. זה לא מובן מאליו בארגונים במשק, ומנמ"רים ומנהלי אבטחה עסוקים בימים אלו בהקמת תשתיות והתארגנות, כדי לאפשר את העבודה מהבית".

"בטווח הרחוק יותר", לדבריו של זרצקי, "ארגונים צריכים לנער את האבק מכל התפישה שלהם בתחום ההמשכיות העסקית, לרענן נהלים ובעיקר להיערך מבחינה טכנולוגית כדי לאפשר לעובדים לעבור מיד לעבודה מרחוק, למקרי חירום הדומים למה שקורה עם הקורונה". אולם זרצקי מסייג את ההצעה בהערה חשובה: "חשוב מאוד לתת את הדעת להיבט האבטחה". לדבריו, "סביר להניח שחלק מהארגונים יבקשו מהעובדים לעבוד מהבית באמצעות המחשבים האישיים שלהם. זו אחת הסכנות שכל CISO חושש ממנה". זרצקי המשיך ווהבהיר כי "אבל מאחר שזו האפשרות הכי טובה כרגע כדי למנוע שיתוק של חברות, על מנהלי אבטחת המידע לשנות דיסקט, לנתח מחדש את סיכוני הסייבר ולהמציא פתרונות יצירתיים כדי שיאפשרו מצד אחד לעובדים לעבוד מהבית ומצד שני לא יהיו חשופים להאקרים, שמצבים כאלו הם שעתם הגדולה", אומר זרצקי לסיום.

פגיעה בעולם היזמות וההשקעות

"נגיף הקורונה והכנסת מאות אלפים לבידוד משפיעים קודם כל על עולם היזמות, הסטארט-אפים, שמושתת על שיתופיות בינלאומיות, על השתתפות בכנסים, ונסיעות לחו"ל", אומר דורון אמיר, מנכ"ל חברת הסטארט-אפ פלקסיוו.

אמיר סבור שיש בטיפול בקורונה מרכיב גדול מאוד של פסיכולוגיה שמניעה את ההיסטריה. "ההשפעה הפסיכולוגית", אומר אמיר, "היא האויב הגדול של עולם ההשקעות והיזמות. כולם יודעים שהשקעות בהיי-טק הן ברמת סיכון גבוהה, לא נדל"ן. אבל כאשר יש חוסר ודאות – הציבור מאבד אמון, זה מיד גורם לעצירת ההשקעות, וזה הדבר המדאיג ביותר", מוסיף אמיר.

דורון אמיר, מנכ"ל פלקסיוו. צילום: יח"צ

דורון אמיר, מנכ"ל פלקסיוו. צילום: יח"צ

"מעבר לזאת", ממשיך אמיר, "עולם ההשקעות מבוסס על מפגשים אישיים בין אנשים, כנסים, תערוכות, מפגשים פנים עם פנים עם משקיעים. לא שמעתי על עסקאות של מכירה, מיזוג או השקעות רציניות שנעשו ללא פגישה אישית בין האנשים. עסקות רבות תקועות כרגע, כולל משאים ומתנים על שיתופי פעולה בין חברות", הוא טוען. "אני עצמי בתהליך מאוד מורכב של פעילות הדורשת ממני נוכחות פיסית בחו"ל,  במקומות שונים בעולם וביבשות שונות, ושום פתרון של האפיק הווירטואלי לא יכול להחליף זאת".

ממשיכים לעבוד ושומרים על העובדים

גלעד רבינוביץ, מנכ"ל חברת SQLink, המעסיקה 2,700 עובדים, אומר כי מתחילת המשבר החברה פרסמה הנחיות והוראות מחודדות לכל העובדים שלה המוצבים בכל המגזרים במשק.

"נתנו הנחיות ברורות לכל אלו ששבו מחו"ל. שלחנו אותם לבידוד, והם כמובן עובדים מהבית", אומר רבינוביץ. להערכתו, מתוך כלל מצבת העובדים של SQLink יש כמה עשרות בבידוד, ולכן ההשפעה כרגע אינה קריטית.

גלעד רבינוביץ, מנכ"ל SQLink. צילום: אפרת קופר

גלעד רבינוביץ, מנכ"ל SQLink. צילום: אפרת קופר

"במסגרת ההערכות", מסר רבינוביץ, "החברה ביטלה כנסים ואירועים שלה שתוכננו בקרוב".

"הוצאנו הנחיה גורפת על איסור יציאה לחו"ל, לא במסגרת עבודה ולא באופן פרטי, וכאמור גם פה ברמת הארגון הפנימית אנחנו ערוכים לעבוד מרחוק".

"גם ב-SQLink לא קיבלו דיווחים על פיטורי עובדים, יש ציפייה שעם חילופי מזג האוויר, וכשיהיה יותר חם, הקורונה תחלוף וניתן יהיה לחזור לעבודה מלאה", אמר רבינוביץ.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים