מחקר של יבמ: Big Data – המניע העיקרי של המנמ"רים למיזמי ענן אסטרטגיים בארגונים

המנמ"רים והמקבילים להם בדרגי ההנהלה בארגונים החלו בחיפוש אחר סוג חדש של מיחשוב ענן, שיאפשר לשמור על עלויות נמוכות ולהאיץ את האספקה של מוצרים ושירותים חדשים, והגיעו כך לפלטפורמה כשירות ● כ-20% מהם כבר משתמשים בפתרונות פלטפורמה כשירות ויותר ממחצית מכלל המשיבים מכירים בהזדמנות הטמונה באותה תפיסה

גם בזק עולה למחשוב ענן

מנמ"רים מחפשים אחר דרכים לאימוץ מהיר ככל האפשר של פתרונות פלטפורמה כשירות (PaaS), בדרך להפקת יתרונות עסקיים. הם מצביעים על ההתמודדות עם Big Data כסיבה הראשונה במעלה לקידום מיזמים אסטרטגיים – כך עולה ממחקר חדש של יבמ (IBM).

המחקר הקיף 1,500 מקבלי החלטות בתחום טכנולוגיות המידע מ-18 מדינות שונות בעולם. על פי הממצאים, כ-20% מהם כבר משתמשים בפתרונות פלטפורמה כשירות. יותר ממחצית מכלל המשיבים מכירים בהזדמנות הטמונה באותה תפיסה.

הענק הכחול מצא, כי המנמ"רים והמקבילים להם בדרגי ההנהלה בארגונים החלו בחיפוש אחר סוג חדש של מיחשוב ענן, שיאפשר לשמור על עלויות נמוכות ולהאיץ את האספקה של מוצרים ושירותים חדשים. שלא כמו שירותי ענן אחרים, דוגמת אספקת תשתיות כשירות או תוכנה כשירות, מציעה תפיסת הפלטפורמה כשירות תשתית כוללת של שירותי יישומים מקובלים, כלים ומסמכי תבנית, אותם יכולים עסקים לשכור על מנת לבנות בעזרתם במהירות יישומי תוכנה משלהם ולפרוס בסביבה המנהלת תהליכים אוטומטיים.

מיבמ נמסר, כי "ממש כשם שיצרני מכוניות משתמשים בפלטפורמות אחידות המשותפות למספר דגמים על מנת להבטיח תהליכי ייצור יעילים יותר, מאפשרת תפיסת הפלטפורמה כשירות לארגונים לבצע האחדה של פלטפורמות המידע שלהם ולהציג במהירות הצעות תחרותיות ללקוחותיהם".

המחקר העלה ש-49% ממקבלי ההחלטות רואים חשיבות אסטרטגית בשימוש בפלטפורמה כשירות כאמצעי לקידום החדשנות ולשיפור בכלל מחזור חיי היישום, לרוחב הארגון. הם שוקלים שימוש בפלטפורמה כשירות כתפיסה המעשית להרחבה עתידית ומאמינים, כי היא עשויה לאפשר להם ליהנות מבידול משופר ולהשפיע אסטרטגית על העסק, באמצעות סטנדרטיזציה של מאמצי הפיתוח, הפריסה, הייצור והתחזוקה.

"חלוצי היישום"
16% ממשתתפי הסקר הוגדרו כ-"חלוצים" ביישום תפיסת הפלטפורמה כשירות. ככל שהמיזם אותו קידמו הארגונים האלה היה אסטרטגי ומרכזי יותר כך נהנו המיישמים מבידול ברור יותר מול שאר המשיבים.

על פי תשובות חלוצי היישום הללו, גישה וזמינות של "דפוסים קבועים", שממנפים מומחיות וניסיון אנושי יחד עם נתונים על מנת ליצור מסמכי תבנית לביצוע משימות מורכבות המאפיינות מאמצי פיתוח רבים, מבטיחות ערך ייחודי לפלטפורמה כשירות. חברות משתמשות בפלטפורמה כשירות על מנת להקים סביבות בדיקה חדשות ולהוסיף משתמשים בתהליך הדורש דקות ספורות בלבד. השילוב בין החיסכון בזמן ובין מודל המנוי בתשלום על פי דרישה מאפשר לצמצם את עלויות הפיתוח הכוללות.

המניעים העיקריים של החלוצים ביישום מודל הפלטפורמה כשירות כוללים שאיפה לייעול ניהול הנתונים, שילוב הנתונים, ניתוח אנליטי, יציבות ועמידות. 52% מהם דיווחו על שיפור בשילוב היישומים וניהול המידע. שיעור השימוש ביישומים אנליטיים בקרב חלוצי מודל הפלטפורמה כשירות גבוה פי שלושה משיעורם בכלל המשיבים. בנוסף, הם נהנים מסיכוי כפול לזהות וליישם דפוסים אחידים לפיתוח יישומים ניתנים לניוד, מבוססי תקנים וניתנים למחזור.

בעוד חברות שמתלבטות האם לאמץ טכנולוגיות ענן מציגות שאלות לגבי אבטחה והחזר על ההשקעה, הצליחו חלוצי יישום מודל הפלטפורמה כשירות להתגבר על ההיסוסים הללו והם מתמקדים בביצועים ובאיכות השירות. כמחציתם דיווחו, כי השתמשו במיקור-חוץ של יישומים בשיעור הגבוה ב-70% מזה של כלל המשתמשים. שיעור השימוש של חלוצי יישום מודל הפלטפורמה כשירות בשירותי מיחשוב ענן ציבורי גבוהים כמעט פי שישה מאלה של כלל המשיבים.

מחברי המחקר ממליצים לארגונים שבאים ליישם את תפיסת הפלטפורמה כשירות להגדיר תחילה סדרי עדיפויות ולבצע ניסוי חלוץ במסגרת פנימית, או על גבי תשתיות של ספק חיצוני של שירותי ענן. זאת, על מנת לבחור ביישומים קיימים או חדשים המתאימים ביותר לפיתוח ולהפעלה בענן. לדברי מחברי המחקר, ניתוח והערכה של הסביבה הקיימת חייבים להיעשות תוך התחשבות ביעדי הצמיחה וברעיונות לחדשנות עסקית, על בסיס מפת דרכים להתקדמות בהסבת יישומים לסביבת הפלטפורמה כשירות, עד לשינוי כלל מחזור חיי היישום.

הפלטפורמה כשירות – שוק צומח במהירות
על פי נתונים של גרטנר (Gartner), שוק הפלטפורמה כשירות הוא אחד מהשווקים הצומחים ביותר בעולם מיחשוב הענן. 2011 נחשבת לשנת מפנה בהתפתחות שוק זה ומשתמשים וספקים של תוכנה כלל-ארגונית שאינם מעורבים בעולם הפלטפורמה כשירות חייבים להיערך ולבסס מומחיות בתחום, לנוכח התחרות הקשה הצפויה בשנים הבאות – כך על פי גרטנר.

חברת המחקר מציינת בנוסף, כי "הצמיחה בתחום הפלטפורמה כשירות תהיה גם היא גבוהה, גם אם מדובר במגזר קטן יחסית לאחרים. פלטפורמה כשירות היא עניין אסטרטגי ונחשבת כמנוע צמיחה קריטי למגזרים אחרים, ובכלל זה תהליכים עסקיים כשירות ותוכנה כשירות". בגרטנר מעריכים, כי מגזר הפלטפורמה כשירות צפוי לצמוח ולהגיע השנה ל-1.2 מיליארד דולרים.

בתוך כך, יבמ הציגה קו מוצרים חדש של פלטפורמה כשירות. מדובר בסביבת מיחשוב ענן המשלבת כלי פיתוח, תוכנות תשתית, ניטור שוטף, רשת תקשורת, שרתי חומרה וסביבת איחסון. בניית הפלטפורמה כשירות על ידי הענק הכחול נשענת על ממצאי המחקר הנוכחי, בו זוהה צורך ברור בכלים מבוססי ענן המאפשרים להתמודד עם אתגרי ה-Big Data.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים